مرگ بر اثر ویروس نادر "مانکی بی"

به گزارش خبرگزاری سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، دامپزشک چینی 53 ساله اولین مورد انسانی مبتلا به ویروس مانکی بی (آبله میمون) گزارش شده است.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در چین این جراح دامپزشک که متخصص تحقیقات آزمایشگاهی بر روی پستانداران غیر انسانی در موسسه ای در پکن بود، یک ماه پس از تشریح دو میمون بی جان دچار تب، حالت تهوع ، استفراغ و علائم عصبی می شود و علی رغم درمان در چندین بیمارستان، در نهایت 27 مارس جان خود را از دست می دهد.به تشخیص پزشکان او بر اثر ابتلا به ویروس مانکی بی در گذشته است .

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا (CDC)، این ویروس که به ویروس بی ، نیز شناخته می شود معمولاً میمون های ماکاک را مبتلا می کند و به ندرت در انسان  ها مشاهده می شود. پس از کشف این ویروس در سال 1932 ، تنها 50 مورد انسانی  گزارش شده است. با این حال این ویروس هنگام انتقال از میمون به انسان غالباً کشنده و مرگبار است و از 50 نفر مبتلا به این ویروس تعداد 21 نفر جان باخته اند. بیشتر موارد مرگ و میر نیز مربوط به دامپزشکان و پژوهشگرانی است که به نوعی با میمون ها در ارتباط هستند. 

ویروس بی بر خلاف ویروس کرونا به راحتی نمی تواند از یک انسان زنده به انسان دیگری سرایت کند. با این حال مأموران بهداشت معتقدند این ویروس، تهدید بالقوه ای است برای کسانی که با میمون ها در ارتباط هستند و از این جهت باید میمون های آزمایشگاهی و افراد شاغل در آزمایشگاه تحت نظارت بیشتر و دقیق تری قرار گیرند.

ویروس مانکی بی ویروسی متفاوت از ویروس مانکی پاکس می باشد. این ویروس از خانواده ویروس هایی است که به ویروس تبخال معروفند. همان خانواده ای که ویروس های انسانی هرپس سیمپلکس 1 و 2  را در بر می گیرد که به ترتیب باعث ایجاد تبخال های معمولی و تبخال های تناسلی می شوند.

از سوی دیگر، ویروس مانکی پاکس به خانواده ای از ویروس های ارتوپوکس متعلق است که باعث ایجاد آبله در انسان می شوند.

 

مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا