نقش مشعل ها در کشف رموز غارنگاره ها

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز کاوشگران اسپانیایی تا مدت ها مشغول تحقیق درمورد نحوه غارپیمایی انسانه ای ما قبل تاریخ بودند. به گفته این پژوهشگران انسان های عصر حجر هنگام پیمایش غار از ابزارالات روشنایی متعددی استفاده می کرده اند.

ابزارالات روشنایی در آن زمان چراغ های سنگی،مشعل ها و آتشدان ها بودند. برای عبور از گذرگاه های تنگ و باریک چراغ های سنگی که نور بیشتر و دود کمتری تولید می کنند، گزینه مناسبی بودند. در مکان های باز با سقف بلند، مشعل ها و آتشدان ها کاربرد بیشتری داشتند. این نشان می دهد که بشر در آن زمان بسیار هوشمندانه از این ابزارها بهره می برده است.

این تحقیقات، اطلاعات ارزشمند دیگری نیز در زمینه غارنگاره ها در اختیار پژوهشگران قرار داد. کاوشگران با شبیه سازی و ایجاد نور سه بعدی به کشف حکاکی ها و نقاشی های پنهان درون غار دست یافتند، این تصاویر در مکان های نامتعارفی از غار حکاکی شده بودند.

کاوشگران با صعود از طاقچه های سنگی با ارتفاع حدود 7 متر به دیواری رسیدند که بر روی آن 50 تصویر از حیواناتی چون اسب، بز و گاومیش مشاهده می شد. پیش از این به علت عدم استفاده از منبع نور مناسب  مشاهده این تصاویر امکان پذیر نبود زیرا با در دست داشتن مشعل و عبور از گذرگاه های کف غار این نگاره ها از تیررس چشم به دورند.

آن ها با قرار دادن آتشدان ها بر روی طاقچه های سنگی درون غار، گالری عظیمی از نگاره ها را کشف نمودند. این شواهد حاکی از آن است که هنرمندان ما قبل تاریخ قصد پنهان نمودن این نگاره ها را داشتند.

 

مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا