نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاه مدیریتی به فرهنگ را تغییر دهیم

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، مجتبی شاه‌مرادی با اشاره به وجود موانع در تولیدات فرهنگی، اظهار کرد: موانع تولیدات فرهنگی به چند عامل بستگی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، یکی از اصلی‌ترین عوامل، محدودیت در منابع مالی است. در زمینه تولیدات، حوزه فرهنگ و پژوهش اولین حوزه‌هایی است که به محض کمبود منابع مالی از اولویت خارج می‌شوند. 

وی افزود: بحث دیگر در حوزه فرهنگی، عدم وجود نگاه تخصصی و حرفه‌ای به مقوله فرهنگ است. متأسفانه بسیاری از افراد در حوزه فرهنگ تنها مدعی هستند، در حالی که باید این نکته را مدنظر قرار داد که هر چند فرهنگ یک معنای عام دارد اما این حوزه متخصصین خود را دارد و ما باید در انجام فعالیت ها و پژوهش های فرهنگی و هنری این نکته را در نظر بگیریم و از وجود متخصصین در زمینه فرهنگ بهره مند شویم. 

رئیس حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: وقتی می‌گوییم متخصص، مدنظرمان بیشتر داشتن نگاه استراتژیک و برنامه ریزی است. برای مثال تمام افراد شاغل در آموزش و پرورش، حتما متخصص حوزه آموزش و پرورش نیستند. 

وی با اشاره به لزوم داشتن نگاه تخصصی به فرهنگ تاکید کرد: این یکی از چالش های عمده و ویژه‌ای است که در این حوزه داریم، نکته دیگر داشتن نگاه مدیریتی و نگاه گزارش عملکردی در حوزه فرهنگ است. 

شاه مرادی اظهار داشت: گاهی اوقات ما مدیران، نگاهمان به رخدادها و فعالیت های فرهنگی، نگاه گزارش عملکردی است، در حالی که اولویت این است که یک اقدام ریشه‌ای و بنیادی در عرصه فرهنگ انجام گیرد تا تأثیر ماندگاری در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه همواره در عرصه فرهنگ، معضلات این چنینی وجود داشته است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری عرصه فرهنگ مظلوم واقع شده است. اصلاح نگاه مدیریتی به فرهنگ می تواند به کاهش دست اندازها و همچنین افزایش اقدامات بنیادی در این عرصه کمک کند.  

رئیس حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به وجود تحریم ها و محدودیت هایی که در کشور وجود دارد افزود: کشور در وضعیت بودجه‌ای مطلوبی قرار نداشته است که متأسفانه برعملکرد ارگانهایی  که بودجه دولتی دارند اثر گذاشته است. به طور مثال اکنون بحران اصلی اصفهان کمبود آب است که از اولویت های اصلی مردم است و طبیعی است که بودجه دولت به این موارد ضروری تخصیص داده ‌شود.

وی تأکید کرد: باید به حوزه فرهنگ توجه جدی‌تری شود و به همین جهت لزوم تغییر نگاه های مدیریتی به این حوزه احساس می شود و شاید این بهترین راهکار برای تغییر در وضع موجود تولیدات فرهنگی اصفهان باشد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل