نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حرف هایی از دنیای بالدارها

به گزارش سیناپرس؛ حیات تنوعی از موجودات را در خود پرورش داده است تنوعی بی نظیر از پستانداران، خزندگان، مهره داران و پرندگان. و این ما انسانها بودیم که با الهام از ویژگی غریزی این موجودات در ادبیاتمان داستان هایی همراه با پند که اشاعه دهنده آموزه های اخلاقی است را روایت کردیم.

اگر هر فردی علاقه اندکی هم که به اشعار مناظره ای داشته باشد بی شک یک بار منظومه کلاغ و عقاب ناتل خانلری را خوانده یا شنیده است. مناظره ای  میان دو پرنده که یکی به شهپر شاه هوا (عقاب) شهرت دارد و دیگری زاغی پست نشین که در گفتگویی معنادار با یکدیگر ذلت و شکوه زندگی در یک قاب پدیدار می شود. 
در کل در داستان ها و افسانه ها پرندگان اغلب حامل دانش، پیام یا فکر جدیدی هستند. با نگاهی به ادبیات جهان هم باید گفت؛ موریس مترلینگ نویسنده بلژیکی در نمایشنامه با عنوان پرنده آبی از آنها برای نمایش شادی استفاده می‌ کند. به گزارش سیناپرس؛ در منطق الطیر که کتاب شعری فارسی از قرون وسطا از هر پرنده نماد وجهی از رفتار انسان است .

 

نویسنده سوئدی سلما لاگرلوف در کتاب ماجراهای شگفت انگیز«نیلس» نشان می‌دهد که غازهای وحشی قهرمان جوان داستان، نیلس هولگرسون را به سفر اکتشافی خیال انگیزی می برند که او رابرای همیشه عوض می‌کند. آتنا، الهه یونانی خود پرنده دارد که نماد جغد کوچک با چشم‌هایی طلایی درخشانش.  گفته می‌شد که لک لکها همان پرندگان با وقاری که در همه جا پدر مادرها بسیار دوستشان دارند نوزادان را به خانه های مردم می آورند.

به گزارش سیناپرس؛ سپس نوبت به کبوتر سفید با شاخه زیتونی به منقار می‌رسد که نماد امید است  و پرستوی چابک که هر سال با بازگشتش نوید فرارسیدن بهار  می دهد. در واقع پرنده ها همواره حامل داستان هایی بودند که در برخی مواقع برای ما بسیار جذاب، شادی آفرین یا حتی غم‌انگیز بودند.

به گزارش سیناپرس؛  کاوه فیض الهی مترجم کتاب فلسفه پرندگان نوشته الیزابت روسو و فیلیپ دو بو آ در مقدمه کتاب نوشته است در قرن بیست و یکم چه درس هایی هست که پرندگان هنوز می ‌توانند به ما بیاموزند؛ امیدواریم در طول این تعاملات پرنده شناختی کوتاه کشف کنید که این موجودات آسمان چگونه می تواند ما را در مسیرهای گوناگون هدایت کنند و به ما کمک کنند که درباره زندگی خودمان بیندیشیم فقط به شرط اینکه برای مشاهده آنها وقت بگذاریم؛ و شاید به عنوان انسان ادعا کنیم که ما ارباب جهان هستیم و بر تارک درخت تکامل جای داریم اما بسیاری از پژوهش‌ های علمی اجتماعی و رفتاری پرندگان و نقش دیرینه آنها در نماد پردازی ادبی و اسطوره ای حکایت از آن دارد که آنها می ‌توانند آیینه ای روشنگر  پیش روی انسان خردمند بگیرند. 

بیایید کمی به روزمرگی پرندگان دقت کنیم؛ آنها زندگی عشقیشان را چگونه مدیریت می‌کنند؟ آیا به جفتشان وفادارند یا روابط عاشقانه پرشمار دارند؟ آرام اند یا بیقرار؟  چرا بعضی از آنها مسافرانی اصلاح ناپذیرند و بعضی دیگر خانه ‌نشین هایی جان سخت؟ آیا ترجیح می‌ دهند آنقدر از بچه هایشان مراقبت کنند که کاملاً بالغ شوند یا به محض آنکه بتوانند آنها را به سمت استقلال هدایت می‌ کنند؟

چرا قمری های نر سهم خودشان را در فعالیت های  خانه داری انجام می‌ دهند؟ پرندگان چگونه با تحمل نیروهای طبیعت باد و باران و ماندن به انتظار  برآمدن  ماه  و ظهور  ستارگان  در آسمان  شب روز به روز و بی فکر فردا زندگی می کنند؟  آیا حقیقت دارد که وقت مردن از دیگران فاصله می‌ گیرند و پنهان می شوند؟ 

 اندیشه ‌های ما درباره این پرسش آن مبتنی بر جدیدترین پژوهش ها است که در کتاب «فلسفه پرندگان» به آنها پرداخته شده است اما به شناخت شخصی خودمان از پرندگان نیز اتکا می‌ کنیم شناختی که طی ساعت‌ های طولانی مشاهده آنها در کرانه رودخانه‌ ها جنگل‌ های گرمسیری را در تلماسه های  بادرفته بیابان‌ های سرتاسر جهان به دست آورده ‌ایم نویسنده به این نتیجه رسیده است که چیزهای بسیاری برای یاد گرفتن از این دنیای بالدار هست پرندگان چالاک و خودجوش به عنوان استادان هنر زندگی حرف‌ های بسیاری برای گفتن به ما دارند اگر که صدایشان گوش کنیم. 

گزارش:مهتاب دمیرچی

خروج از نسخه موبایل