نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تبدیل ضایعات کشاورزی به خوراک دام و طیور، نیاز به ذرت و سویا را کم کرد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس؛ اصفهان، مدیرعامل شرکت پاکدان البرز کرج در گفت و گو با این خبرگزاری گفت: با توجه به دانش تبدیل انواع محصولات جانبی کارخانجات مواد غذایی و ضایعات کشاورزی به خوراک دام و طیور و در اختیار داشتن دستگاه های کاملا مکانیزه شامل خشک کن، آسیاب، میکسر و تجهیزات بوبری، توانستیم خوراک جایگزین  دام و طیور با ماندگاری و کیفیت بالا تولید کنیم.

الهام مختاری افزود: محصولات شرکت شامل کنجاله زیتون، پودر میوه، پودر گوجه، پودر گوشت، تفاله سویا و پودر هسته انار می باشد، همچنین این شرکت تولیدکننده روغن ویژه مصرف طیور با منشاء گیاهی می باشد.

وی گفت: خوراک جایگزین تولید شده را می توان در سبد غذایی دام و طیور قرار داد  تا میزان مصرف ذرت و سویا را کم و از لحاظ پروتئین و انرژی خوراک را کنترل کرد. این مهم به واسطه آنالیزهای خاص بر روی خوراک جایگزین می باشد که میزان انرژی و پروتئین محصولات را مشخص کرده تا دامدار و مرغدار بتوانند نسبت به نیاز دام یا طیور خود خوراک مورد نیاز را استفاده کنند.

مختاری تاکید کرد: با توجه به عدم وابستگی به خارج از کشور و قیمت ارز و دلار، ارزان بودن و ثبات قیمت این محصول نسبت به ذرت و سویا را از ویژگی ها و مزیت های این محصول بر شمرد.

وی تصریح کرد: از طریق تولید خوراک جایگزین با ضایعات کشاورزی و کارخانجات مواد غذایی توانسته ایم قدمی بزرگ در صنعت پسماند نیز برداریم و موادی که تا قبل از این زباله به حساب می آمدند را در چرخه خوراک دام و طیور قرار دهیم.  

این تولید کننده در بیان برخی از مشکلات تولید این محصول، بیان داشت: دلیل مشکلات مالی شرکت عدم حمایت از طرف دولت،  ندادن تسهیلات، قوانین سخت برای گرفتن مجوز ها و در نهایت مقاومت دامدار و مرغدار به تغییر روش های قدیمی و استفاده از روش های نوین برای خوراک دام و طیور می باشد. همچنین با توجه به جدید بودن محصول و عدم پذیرش کامل از طرف دامدار و مرغدار افزود: افزایش هزینه برای ما مشکل ساز شده و با افزایش هزینه ها مجبور به افزایش قیمت محصول می باشیم، ولی تا زمانی که بازار فروش خوبی پیدا نکنیم، نمی توانیم افزایش قیمت داشته باشیم، چون با افزایش قیمت مشتری های فعلی خود را نیز از دست می دهیم.

گزارش: مولود عبداللهی پور
 

خروج از نسخه موبایل