رشد آزمایشگاهی جنین موش با سلول های بنیادی

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، سلول های بنیادی در سال های اخیر تحولی عظیم در علم پزشکی دنیا به راه انداخته و دانشمندان تاکنون موفق شده اند به کمک این سلول های جنینی، اندام هایی از بدن انسان و حیوانات را تولید کنند که ویژگی های خاص اندام های واقعی را دارا هستند و این بار محققان آمریکایی دست به تولید جنین موش به روش آزمایشگاهی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی زده اند.

دانشمندان برای رشد و توسعه سلول ها از در هم تنیدن انواع مختلف سلول ها استفاده کرده اند تا اولین مدل جنین آزمایشگاهی شکل گرفته از سلول های بنیادی باشد. این نخستین نمونه کامل به همراه طناب پشتی شامل یک میله اسکلتی غضروفی است که از بدن محافظت می کند و یکی از ویژگی های بدن مهره داران به شمار می رود.

محققان ابراز امیدواری کردند که این موفقیت، به آنها در درک بهتر رشد پستانداران، مقابله با بیماری ها و تولید داروهای جدید و رشد بافت ها و اندام های بدن برای پیوند اعضا کمک کند. آنها راهی را پیدا کرده اند که سلول های بنیادی وادار به شروع رشد جنین می کنند. در پاسخ به این دستورات، توده سلول های بنیادی در هویت هایی مانند جنین ایجاد می شوند  در فرآیندی مرحله به مرحله جنین را تولید می کند.

به گزارش سیناپرس، موضوع جالب اینجاست که می توان انواعی از بافت ها را در این شیوه به دست آورد که در جنین واقعی موش وجود دارد. استفاده از سلول های بنیادی دنیای جدیدی از علم را پیش روی دانشمندان گشوده و به محققان امکان استفاده از سلول های خاصی را برای تولید سلول هایی با عملکردهای مختلف می دهد.

این سلول ها قابلیت تبدیل به قلب، مغز، استخوان و اعصاب را هم در موش ها و هم در انسان دارند. به نظر می رسد که این مدل جدید توانسته با موفقیت از هر مانعی برای رشد عبور کند. همان طور که گفته شد، در این مدل جنین موش تولید شده به روش آزمایشگاهی، علاوه بر طناب پشتی، تشکیل مجرای گوارشی هم آغاز شده، قلب ضربان دارد و سیستم عصبی در حال تشکیل لوله عصبی است که بعد از گذشت 17 تا 30 روز از لقاح تولید آن آغاز می شود.

این موش آزمایشگاهی نشان می دهد که ما می توانیم سلول ها را وادار به اجرای برنامه های توسعه یافته پیچیده در مراحل متوالی کنیم. این موفقیت، محققان را امیدوار کرده است که روزی بتوانند اندام های حیاتی بدن انسان را که با پیوند عضو قابل جایگزینی است، با چنین شرایطی تولید کنند که به طورقطع تحول و انقلابی در علم پزشکی خواهد بود. این گونه بسیاری از مرگ و میرها که به دلیل کمبود عضوهای پیوندی در دنیا رخ می دهد، از بین می رود.

به گزارش سیناپرس، اما محققان اعلام کرده اند که به دلیل عدم رشد بخش هایی از مغز، این جنین موش تولید شده هرگز شبیه یک موش کامل نخواهد بود و رشد آن در زمانی که مربوط به دوره میانی حاملگی جنین موش متوقف خواهد شد. در این نمونه جنین موش آزمایشگاهی، دامنه های قدامی مغز تشکیل نمی شوند.

اما می توان سیگنال های مولکولی را شکل گیری جنین را کنترل می کنند، دستکاری کرد که در نهایت منجر به ایجاد جنینی با بافت ها و اندام های طبیعی تر می شود.

مترجم: ندا اظهری