نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستیابی به قوی ترین واکنش ایمنی نسبت به کرونا

به گزارش سیناپرس، نتایج اولیه مطالعه پژوهشگران انگلیسی در مورد واکسن های کرونا نشان می دهد که مخلوط کردن واکسن های مختلف می تواند پاسخ ایمنی محافظتی در برابر کووید ۱۹ را افزایش دهد. در این آزمایش ،  بدن داوطلبان پس از دریافت یک دوز واکسن فایزر  و متعاقبا یک دوز واکسن آسترازنکا ، سطح بالایی از آنتی بادی و سلولهای ایمنی تولید کردند. 

دکتر متیو اسنیپ ، متخصص ساخت واکسن در دانشگاه آکسفورد ، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: استفاده از واکسن ها به هر ترتیب ممکن است محافظت بالایی داشته باشد. به نظر من می توان ادعا كرد كه تزریق هر واکسن تائید شده ای بهتر از واکسینه نشدن است.

نتایج این پژوهش ها نشان داد که واکسن های ساخته شده توسط شرکت های مدرنا و فایزر،  یک واکنش ایمنی مداوم در بدن ایجاد می کنند که ممکن است سالها از افراد در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

این یافته ها به شواهد فزاینده ای مبنی بر اینکه تا زمانی که ویروس و انواع آن فراتر از اشکال فعلی خود رشد نکنند ، احتمالا اکثر افراد واکسینه شده با واکسن های mRNA به تقویت کننده احتیاج نداشته باشند ، ، اضافه می شود.

علی العبدی ، ایمونولوژیست دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و عضو ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با یافته های فوق اعلام کرد: این نشانه ای بسیار خوب و امیدوار کننده محسوب می شود.

در این مطالعه ، پژوهشگران به ۸۳۰ داوطلب یکی از چهار ترکیب واکسن را  ارائه دادند. برخی از آنها دو دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا دریافت کرده اند ، که مشخص شد هر دو  گروه در برابر ویروس کرونا مقاوم شده اند. به گزارش سیناپرس، در ادامه، پژوهشگران به گروه دیگری از داوطلبین، یک دوز واکسن آسترازنکا تزریق کرده و سپس چهار هفته منتظر مانده و یک دوز فایزر به این افراد تزریق شد. در نتیجه مشخص شد که اگر دوز دوم تا ۱۲ هفته به تأخیر بیفتد ، واکسن آسترازنکا محافظت قویتری ایجاد می کند.  بنابراین محققان یک آزمایش ۱۲ هفته ای جداگانه را نیز  آغاز کردند که هنوز به اتمام نرسیده است.

پژوهشگران همچنین دریافتند میزان آنتی بادی کسانی که دو دوز واکسن فایزر دریافت کرده اند در حدود ۱۰ برابر بیشتر از کسانی که دو دوز آسترازنکا دریافت کرده اند. شایان توجه است،  داوطلبانی که یک دوز فایزر و سپس آسترازنکا دریافت کرده اند دارای آنتی بادی ۵ برابری نسبت به واکسینه شدن با دو دوز واکسن آسترا زنکا داشتند و در نهایت بدن کسانی که در ابتدا آسترازنکا و سپس فایزر دریافت کرده اند میزان مطلوبی از آنتی بادی و در حد افرادی که دو دوز فایزر تزریق کرده اند، تولید می کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که به طور کلی استفاده از واکسن های مختلف نسبت به دادن دو دوز واکسن مشابه ، سطح بالاتری از سلول های ایمنی را که برای حمله به ویروس کرونا تهیه شده اند ، تولید می کند. دکتر اسنیپ در این رابطه گفت: هنوز مشخص نیست که چرا مخلوط کردن واکسن ها موجب این واکنش مثبت در بدن افراد می شود.

به گزارش سیناپرس، در نهایت لازم به ذکر است که پیش بینی دقیق مدت زمان محافظت در برابر ویروس کرونا توسط واکسن ها دشوار است. به گفته کارشناسان ، در صورت نبود گزینه هایی که سیستم ایمنی را فریب دهد، واکسن ها می توانند از نظر تئوری مصونیت مادام العمر ایجاد کنند اما مشکل اصلی در این میان بروز جهش های سریع و متعدد ویروس کرونا است که می تواند معادلات موجود را به هم بریزد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Nature منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: nationalnews و mercurynews

خروج از نسخه موبایل