نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بایدها و نبایدهای تزریق واکسن کرونا به کودکان

به گزارش سیناپرس، پس از یک سال از همه گیری کرونا نخستین واکسن ها به افراد بالای ۸۰ سال تزریق شد و تا به حال ادامه داشته به طوری که برخی کشورهای پیشرفته و ثروتمند، واکسینه کردن مردم خود را تا رده سنی کودکان رسانده اند. بنابراین متخصصان توضیحات لازم برای واکسیناسیون کودکان و هر آنچه باید در این رابطه بدانیم را در اختیار ما قرار دادند.

بیماری کووید ۱۹ در كودكان تقریباً همیشه خفیف یا بدون علامت است كه در مقایسه با گروه های سنی بالاتر كه در اولویت فعالیت های واكسینناسیون قرار گرفته اند، بسیار مغایرت داردبه گزارش سیناپرس، باید در نظر داشت که واکسن های کووید ۱۹ علاوه بر جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان، خطر ابتلا به این بیماری را نیز کاهش می دهند، بنابراین، خطر ابتلا به سندرم چند سیستم التهابی (MIS-C) را در کودکان کاهش می دهد.

علائم این سندروم شامل تب، التهاب و بیماری شدید است که دو یا چند اندام را تحت تأثیر قرار می دهد و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. باید در نظر داشت که واکسن های کووید ۱۹ علاوه بر کاهش و ایجاد اختلال در شیوع بیماری، به ایمنی همگانی کمک می کند. از آن جهت که واکسیناسیون همگانی باعث کاهش فعالیت ویروس شده و آن را ضعیف می کند و در نتیجه افراد بیشتری در برابر خطرات کووید ۱۹ محافظت می شوند.
به گزارش سیناپرس، متخصصان در توضیحات خود راجع به واکسیناسیون اعلام کردند که واکسن ها با اینکه کاملا ایمن هستند ممکن است برای برخی افراد عوارضی را به دنبال داشته باشند با این حال آنها تاکید کردند که مزایای بالقوه این واکسن ها از عوارض جانبی خفیف احتمالی مانند درد، قرمزی، تورم، خستگی، سردرد، درد عضلانی، تب و میوکاردیت بسیار بیشتر است.

بنابراین، چالش پیش روی جامعه پزشکی جهانی کودکان این است که به طور موثر و شفاف خطر اندکی از اثرات سوء ناشی از واکسیناسیون را با احتمال بسیار بالاتری از منافع قابل توجه و پایدار برای فرد و جامعه انتقال دهند.

توزیع واکسن ایمن و موثر در سراسر جهان برای کاهش اثرات تهدید کننده زندگی در اثر بیماری کووید ۱۹ به معنای واقعی کلمه باعث نجات جان میلیون ها نفر در سراسر جهان خواهد شد. بنابراین، واکسیناسیون گسترده ابزاری اساسی برای کمک به توقف همه گیری است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای محافظت در برابر کووید ۱۹، واکسیناسیون ویروس کرونا را برای افراد ۱۲ سال به بالا توصیه می کند. در حال حاضر کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ سال در ایالات متحده، کانادا و اتحادیه اروپا تحت برنامه تزریق واکسن فایزر قرار دارند. 

به گزارش سیناپرس، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر تنها واکسن کووید ۱۹که آزمایش های انسانیش برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال انجام و ایمنی و اثرگذاری آن اثبات شده، واکسن آمریکایی فایزر – بیونتک است که استفاده و تزریق آن برای کوکان مناسب شناخته شده و همان طور که گفته شد در ایالات متحده، کانادا و اتحادیه اروپا در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن مدرنای آمریکایی نیز آزمایش های بالینی خود را برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال به پایان رسانده و گزارش آن، خبر از ایمنی و اثرگذاری آن دارد و فقط منتظر تایید آن در ایالات متحده است. 

در این میان اما واکسن هایی نیز وجود دارند که در حال گذران آزمایش های لازم برای ایمنی سنجی و اثرگذاری آنها برای کودکان هستند. واکسن کوواکسین – باهارات بیوتک یک واکسن هندی که در حال حاضر طی آزمایش فاز سوم انسانی برای ارزیابی ایمنی، واکنش زایی و ایمنی زایی در این کشور بین افراد ۲ تا ۱۸ سال مورد آزمایش قرار دارد. واکسن اسپری بینی باهارات بیوتک که یک واکسن هندی یک بار مصرف است که در حال حاضر تحت آزمایش انسانی بوده و کودکان را نیز شامل می شود، از این گروه محسوب می شوند.

از آنجا که این واکسن، در واقع اسپری بینی است، بنابراین این امر برای واکسیناسیون کودکان بسیار مناسب است. واکسن دیگری که در این رابطه مطرح شده،  Zydus Cadila’s ZyCov-D نام دارد که به غیر از بزرگسالان، در حال آزمایش روی کودکان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال است.

واکسن نواواکس هندی نیز آزمایش های بالینی خود را برای کودکان در هند از اواسط ماه تیر آغاز می کند. یکی از مزایای این واکسن نگداری آن در دمایی بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد است. واکسن اسپوتنیک V روسی نیز آزمایش های واکسن اسپری بینی کووید ۱۹ خود را برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال آغاز کرده است. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: thehealthsite

خروج از نسخه موبایل