نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خود کفایی در ایجاد بازار مرغ اجداد و مادر

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، رئیس مرکز اصلاح نژاد و تکثیر مرغ بومی استان اصفهان در گفت و گو با این خبرگزاری اظهار داشت: برای تولید مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار وابستگی کامل به آمریکا و اروپا داریم، که در صورت تحریم با مشکل تولید گوشت مرغ و تخم مرغ روبرو می شویم، اما مرکز اصلاح نژاد و تکثیر مرغ بومی استان اصفهان توانسته با تامین مرغ اجداد و مادر در صورت نیاز این وابستگی را از بین ببرد.

خسرو جهانبخش افزود: تامین مرغ اجداد و مادر توسط این مجموعه ثبت ملی شده است و به سمت و سویی می رود که به عنوان یک خط تولید با اسم و برندی خاص به کل جهان معرفی شود.

وی با بیان این مطلب که مرغ بومی به عنوان یک پشتیبان، باعث شده در شرایط تحریم کشور با مشکل تامین تخم مرغ و گوشت مرغ مواجه نشویم، افزود: پتانسیل خاص این مرغ ها باعث شده است نیاز به ذرت و سویا نیز برای تولید مرغ کمتر شود، زیرا این مرغ ها می توانند نیازهای خوراکی خود را به روش سنتی و خوردن ضایعات کشاورزی نیز تامین کرده و تاثیر مستقیم روی هزینه ها برای مرغدار نیز داشته باشد.

جهانبخش افزود: در کشور شش مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی وجود دارد ولی هیچ یک از این مراکز هنوز نتوانسته اند در بخش ترویج، تکثیر و توزیع، فعالیت چشمگیری داشته باشند و تنها مرکز اصفهان توانسته در این عرصه پیشرفت قابل قبولی داشته باشد و سالیانه یک میلیون و 300 هزار قطعه جوجه تکثیر و بین مرغداری ها توزیع کند، که قسمت عمده آن مرغ بوده و به سیستم تولید تخم مرغ وارد می شود، اما نزدیک به 50 درصد از آن خروس بوده و وارد سیستم پروار و کشتار می شود.

وی بیان داشت: این مجموعه قابلیت تولید 2 میلیون قطعه جوجه در سال را نیز دارد اما به خاطر قانونمند شدن سیستم فروش که برای خریداران نیاز به پروانه پرورش مرغ بومی می باشد، میزان تولید جوجه را در همان حد یک میلیون و 300 هزار قطعه نگه داشته اند.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل