کشف منبع لخته های خونی در بیماران کرونایی

به گزارش سیناپرس اصفهان و به نقل از ساینس فوکس، در پژوهش‌های اخیر، دانشمندان  ایرلندی مشخص کرده اند که چگونه در برخی از بیماران COVID-19  لخته های خون تهدید کننده  ایجاد می‌شود.

در این تحقیق  برای تشخیص علت تشکیل لخته، در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بومونت دوبلین، نمونه خون از بیماران مبتلا به کرونا گرفته شد. این تحقیق نشان داد که در بیماران کرونایی تعادل بین پروتئینی به نام ویل برند فاکتور (VWF) که باعث ایجاد لخته شده است و تنظیم کننده آن به نام ADAMTS13، به شدت مختل می شود.

در مقایسه با گروه کنترل، خون بیماران کرونایی دارای سطوح بالاتری از مولکول های VWF لخته کننده خون و دارای سطوح پایین تری از مولکول های ضد لخته  ADAMTS13  بود.

تغییرات دیگری در پروتئین های خون شناسایی شد که باعث کاهش سطح مولکول ضد لخته ADAMTS13  می شود.

این پژوهش با بررسی روند ایجاد لخته در بیماران کرونایی منجر به کشف روش درمان این بیماران می‌شود.

پژوهشگر اوسولیوان در این باره می گوید: ما نشانه های موجود در خون این بیماران را بررسی کردیم و دلیل انعقاد خون در آن ها سطح بالای پروتئین  VWF است. این پروتئینِ چسب مانند و بزرگ به اتصال پلاکت ها در خون کمک می کند و مانع خونریزی بیش از حد می شود. این در حالی است که سطح این پروتئین در بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافته و پنج تا شش برابر بالاتر از سطح طبیعی شده  و در نهایت باعث تشکیل لخته می شود.دانشمندان دلیل بالارفتن سطح این مولکول را بررسی کردند که آیا می‌توان آن را کاهش دهند یا از آن به عنوان درمانی برای بیماران استفاده کرد. در نهایت،این بررسی می تواند مانع از ایجاد لخته در بیمارن کرونایی و مانع مرگ و میر ناشی از تشکیل لخته شد.