گشایش گره تولید داخلی با طراحی صنعتی

در گفتگو با ناصر امامی رضوی، مدیر عامل شرکت نوآفرینان آکسون درباره اهمیت این موضوع سوال کردیم. امامی فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت است و طی سال های اخیر طراحی و بسته بندی فیلدهای مختلف مواد غذایی، محصولات خانگی( ماشین لباسشویی، جاروبرقی و..) و تجهیزات پزشکی (مانیتورهای پزشکی، دستگاه های فیزیوتراپی و…) را تجربه کرده است.

چرا طراحی صنعتی امروزه از اهمیت زیادی برخوردار شده است؟

 طراحی صنعتی حرفه‌ای است که در بهینه‌سازی عملکردها، ارزش‌ها، مرغوبیت و ظاهر محصول یا خدمات، مطرح می‌شود و وظیفه‌ آن ایجاد یک رابطه‌ متقابل سودبخش میان مصرف‌کننده و تولیدکننده است؛ طراحی صنعتی می تواند به تمامی حوزه‌های مرتبط با انسان از صنایع غذایی و خودرو گرفته تا مسایل خیلی ساده و روزمره زندگی، اطلاعات جامعه شناسی و روان شناسی ورود پیدا کند به همین دلیل امروزه تنها اتکا به دانش بومی برای تولید یک محصول کافی نیست. آیتم های دیگری مانند زیبایی هم ملاک هستند؛ از دید من (به عنوان یک طراح صنعتی)، اگر تمام آیتم ها برای یک محصول رعایت نشود. کالای تولید شده از ایده تا تولید نهایی، بسته بندی و حتی فروش، منجر به سود آوری، کاهش هزینه ها و موفقیت نخواهد بود( یعنی تولید کننده راه خودش را درست نرفته است) اما اگر این تولید کننده نه تنها از طراح صنعتی بلکه از سایر متخصص‌ها( تولید، مارکتینگ و فروش) نیز کمک بگیرد، مطمئنا با کمترین هزینه به نتیجه مطلوب و بهتری خواهد رسید.

آیا اساسا شرکت‌های دانش بنیان ما به اهمیت این موضوع پی برده اند؟

در حال حاضر شرکت های دانش بنیان ما پروسه انقلاب صنعتی را تجربه می کنند؛ هنگام انقلاب صنعتی برای تولید انبوه محصول‌ها کمتر توجهی به فرم، زیبایی و هنر انسانی داده می شد. شرکت های پیشرو پس از چند دهه و سده به جایگاه کنونی‌شان در جهان رسیده اند بنابراین طبیعی است که نابرابری بین محصول های تولیده شده کشور ما با کالاهای کشورهای دیگر باشد. ما باید این فاصله را کم کنیم تا محصولات ما هم در رقابت با کالاهای خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند. از سوی دیگر تکنولوژی‌های به کارگرفته شده ما مربوط به 15 سال گذشته دنیاست. امکانات اندک و استفاده از این تکنولوژی ها باعث شده تا کیفیت محصولات ما نسبت به شرکت های بزرگ کشورهای صنعتی عقب تر باشد بنابراین تولید یک محصول تنها کافی نیست بلکه شناخت مسایل و نیازهای ارگونومیکی و عملکردی محصول نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر نگاه تولید کننده این گونه باشد که کاربر و متخصص ارتباط کاملا مناسبی با محصول او برقرار کرده و نیازهای ارگونومیکی و عملکردی محصول او در حد عالی است، با وجود تمام مشکلات، محصول او در همه جای دنیا خریدار خواهد داشت.

جدا از این مسایل، در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصول‌ها و عرضه به بازار داخلی و خارجی با چه مشکلاتی مواجه اند؟

هم اکنون صنایع ما به واسطه سیاست‌های داخلی با مشکلات زیادی مواجه اند. عضو نبودن در سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO)و رعایت نکردن قوانین جهانی باعث شده تا بسیاری از تولید کنندگان ما با منطق خودشان به سمت کپی کردن محصولات نمونه خارجی بروند. این دیدگاه ذهن تولید کنندگان ما را بسته و باعث شده تا آنها R&D نداشته باشند. این چنین نقطه ضعفی باعث شده است تا آنان هنگام صادرات با مشکلات عدیده ای مواجه شوند؛ اگر چنانچه فردی محصولی را کپی برداری کند باید طبق قوانین سازمان جهانی مالکیت فکری ضرر و زیان هنگفتی بپردازد.    

شرکت‌ها برای تولید محصول‌هایشان مستلزم رعایت یک سری استانداردها و قوانین و کسب مجوزهای خاص هستند، آیا در حوزه طراحی صنعتی چنین استانداردها و الزامات قانونی وجود دارد؟

طراحی صنعتی مفهوم بسیار گسترده ای دارد به همین دلیل استاندارد خاصی برای آن تعریف نشده است. اکنون در جهان استانداردهای خاصی  وجود دارد که ما حتی در ایران به صورت خیلی وسیع آن را نداریم چه برسد به طراحی صنعتی که خود یک مفهوم وسیعی را در بر می گیرد. البته هم اکنون نه تنها در ایران بلکه در دنیا، استاندارد خاصی برای طراحی صنعتی وجود ندارد.

در پایان چه توقعی از مسئولان، نهادها و تولید کنند گان دارید؟

اعتماد کردن به متخصصان امر، مهمترین مساله است که نباید از آن غفلت کنیم. اگرچه عمر طراحی صنعتی در ایران کم است و باید اعتراف کنم طراحان صنعتی به روز، قوی و به تعداد کافی نداریم اما با همین عمر کوتاه، متخصصان این رشته توانسته اند به نتایج قابل قبولی برسند. در واقع اعتماد کردن تولید کنندگان به طراحان صنعتی می تواند از رخ دادن بسیاری از رویدادهای بد ، تهدیدها و موانع پیش روی این افراد بکاهد. از طرفی باید  اعتماد به متخصصان و طراحان در کشورمان نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. ما برای تحقق این امر نیاز به ایجاد زیرساخت های عظیم داریم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا