نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با این چند ترفند در بحث ها موفق تر عمل کنید

به گزارش سیناپرس، شاید این گفته اغراق نباشد که بحث را می توان یک هنر دانست. همه ما تجربه بحث کردن با دیگران را داریم اما تعداد محدودی از افراد توانایی انجام بحث موفق و هدایت شده را دارند. علم به طور قطع در اینجا می تواند به شما کمک کند، به عنوان مثال  آیا هرگز در میانه بحثی جدی احساس کرده اید که  ذهن شما کاملا خالی شده و نتوانید افکار خود را منسجم کنید. در برخی موارد نیز ممکن است که شما به طور کل فراموش کنید در چه موردی در حال بحث بوده و گفتگوهایتان به طور کلی وارد حاشیه شود.

نتایج یک پژوهش که در ژورنال علوم  روانشناسی  (Psychological Science) منتشر شد نشان می دهد بیشتر افرادی که ادعا می کنند می دانند در مباحث خود در مورد چه چیزی صحبت می کنند، اغلب قادر به بیان مناسب و واضح استدلال خود نیستند. 

بنابراین توصیه می شود در هنگام بحث، ابتدا از طرف مقابل خود بخواهید با جزییات اعلام کند که دقیقاً چه اعتقادی در مورد موضوع مورد بحث دارد. در بسیاری از مواقع بحث ها در همین نقطه به پایان می رسند زیرا طرفین هر دو به یک مساله باور داشته و تنها در روش ابراز موضوع با یکدیگر متفاوت هستند.
در این مطالعه همچنین مشخص شد زمانی که یک فرد در مورد نقطه نظرات خود توضیح کاملی می دهد، تا حد زیادی ارام شده و حالت کمتر تهاجمی در بحث پیدا می کند که این موضوع می تواند به شما کمک زیادی کند.

یکی دیگر از نکات قابل استفاده در بحث، رعایت اخلاقیات است. بر اساس نظریه پیشنهاد شده توسط جاناتان هاید ، روانشناس اجتماعی ، اخلاقیات ما در شش حوزه اصلی تقسیم می شوند که عبارت هستند از: مراقبت و دلسوزی ، انصاف ، وفاداری ، اقتدار ، تقدس و آزادی.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ بیان کرد که افراد چپگرا بیشتر دلسوزی و  مراقبت را در اولویت قرار می دهند ، در حالی که راست گرایان طرفدار وفاداری ، اقتدار و تقدس هستند. در این شرایط دو عامل آزادی و انصاف در هر دو گروه حائز اهمیت است ، بنابراین سعی کنید استدلال خود را مطابق با اعتقادات طرف مخالف خود تغییر دهید.

یکی دیگر از راهکارهای موفقیت در بحث، اجتناب از داشتن تماس چشمی مستقیم است.  این استدلالی است که توسط یکی از مطالعات دانشگاه بریتیش کلمبیا مطرح شده است که نشان می دهد شرکت کنندگانی با دیدگاه های مخالف نظریه های خود را در مورد موضوعات بحث برانگیز بیان می کنند تحت تاثیر نگاه مستقیم طف مقابل قرار می گیرند.
طی این مطالعه محققان با استفاده از فناوری ردیابی چشم دریافتند هرچه شرکت کنندگان بیشتر وقت خود را به نگاه کردن به یک سخنران اختصاص دهند ، دیدگاهشان نسبت به نظر خود سست تر شده و احتمال پذیرش نظر طاف مقابل توسط آن ها بیشتر می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

خروج از نسخه موبایل