طلا تهدیدی برای محیط زیست

 اقبال رستمی  در گفت و گو با ایرنا افزود: کارگاه های طلاکاری و طلا سازی برای تیزاب کاری طلاها از سیانور استفاده می کنند که رها کردن آن به صورت پساب در طبیعت موجب آلوده شدن منابع آبی زیر زمینی می شود.وی اظهار کرد: همچنین این کارگاه ها برای حفظ عیار طلا و فرآوری این فلز ارزشمند از برخی اسیدهای غلیظ مانند نیتریک و سولفوریک استفاده می کنند که رها کردن باقیمانده این اسیدها در طبیعت نیز به مرور خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل در این زمینه مربوط به کارگاه های زیر زمینی است گفت: این کارگاه ها بدون مجوز و شناسامه در زیرزمین های اجاره ای فعالیت می کند که نظارت بر آنها بر عهده شهرداری ها و اتحادیه طلاکاری ها است اما به علت پراکنده بودن این کارگاهها تا حدی نظارت به درستی انجام نمی شود.
رستمی درباره وضعیت فعالیت کارگاه های بزرگ طلاکاری اظهار کرد: مجوز فعالیت این کارگاهها از سوی شهرداری ها صادر می شود اما بر اساس قانون باید یک رونوشت از درخواست فرد متقاضی برای ایجاد کارگاه طلا کاری به سازمان محیط زیست و یا ادارات کل استانی ارسال شود تا بررسی های محیط زیستی بر روی این درخواست انجام شود که عملا چنین هماهنگی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ ستادی با عنوان ستاد صنایع آلاینده فعالیت می کند که وظیفه آن بررسی مکان های فعالیت صنایع بزرگ است به این معنا که برخی صنایع به مرور زمان و با بزرگ شدن شهر وارد بافت شهری شدند بنابراین این ستاد وضعیت فعالیت و اینکه نیاز به جابجایی دارد یا خیر را مورد بررسی قرار می دهد.
مدیر گروه پساب سازمان حفاظت محیط زیست گفت:معمولا کارگاه های بزرگ طلاکاری دارای فضای بزرگی هستند بنابراین واحدهایی که شامل مساله بررسی برای جابجایی می شوند، ستاد صنایع آلاینده برای آنها زمان تعیین می کند و اگر در زمان تعیین شده نسبت به جابجایی اقدام نکنند قطعا پلمپ خواهند شد.
وی ادامه داد:اما با توجه به اهمیت حفظ منابع آبی زیر زمینی راهکارها و قوانینی برای این کارگاه ها تا زمان تعیین شده برای فعالیت آنها در نظر گرفته می شود که موظف به رعایت آن هستند.
رستمی تاکید کرد: بر اساس قانون حفاظت و بهسازی و آیین نامه جلوگیری از آلودگی منابع آبی هر واحد صنعتی که فعالیتش موجب آلودگی محیط زیست می شود باید قبل از صدور مجوز فعالیت نسبت به ایجاد فضای تصفیه پساب های خود اقدام کند و بر اساس همین قانون سازمان محیط زیست اجازه برخورد قاطع با خاطیان را دارد و در صورت نیاز اقدام به پلمپ کارگاه می کند.
به گفته وی بیشتر کارگاه های طلاکاری در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، یزد، شیراز، مشهد و تا حدودی تبریز فعالیت می کنند.
وی افزود: در مورد فعالیت واحدهای صنعتی آبکاری غیر مجاز حدود 10 سال است در حال رایزنی با شرکت تعاونی صنایع آبکاری هستیم اما تاکنون به نتیجه رضایت بخشی دست نیافته ایم زیرا تمام ابزار این کارگاهها در نهایت در دو چمدان جا می شود بنابراین برای فعالان این کارگاهها رفتن از یک مکان به مکان دیگر کار سختی نیست که این مساله نظارت بر عملکرد آنها را دشوار می کند.
رستمی تاکید کرد: به طور کلی نظارت بر این واحدها بر عهده شهرداری ها و اتحادیه مربوطه است اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی قدرت پلمپ کردن کارگاه های متخلف را دارد که البته اجرای این کار هم بر عهده ادارات کل استانی محیط زیست است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا