تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر توسط دستگاه جدید ردیاب PET

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، ردیاب پرتو برش نگاری با گسیل پوزیترون یا پت اسکن (PET) با استفاده از پتانسیل مربوطه برای اندازه گیری افزایش پروتئین تاو در طولانی مدت، ابزاری مهم را برای ارزیابی اثربخشی درمان های بیماری آلزایمر در آزمایشات بالینی فراهم می کند. این تحقیق در نشست سالانه اجتماع پزشکی هسته ای و تصویر برداری مولکولی سال 2021 ارائه شده است.

تاو پروتئینی است که در نورون های سالم مغز وجود دارد. در افرادی که دچار اختلالات مغزی خاصی مثل آلزایمر هستند، تغییرات شیمیایی منجر به جمع شدن پروتئین های تاو در نواحی مختلف مغز می شود. به همین دلیل، پروتئین تاو به عنوان شاخص زیستی برای اندازه گیری میزان پیشرفت بیماری مهم است.

در این مطالعه محققان سعی کردند تا الگوها و میزان تجمع پروتئین تاو را در دو گروه سالمندانی که به صورت طبیعی پیر می شوند و افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، شناسایی کنند. در ابتدا و بعد از 12 ماه، تصویربرداری پت اسکن با ردیاب رادیویی جدید 18F-MK6240  بر روی همه افراد شرکت کننده انجام گرفت. بعد از هر بار اسکن، میزان جذب ردیاب پرتو در قسمت های مختلف مغز اندازه گرفته شد.

افزایش پروتئین تاو در دو گروه شرکت کننده، اندازه گیری شد و تصویربرداری طولی این پروتئین برای تمایزگذاری بین این دو گروه، مؤثر بود. میزان جذب18F-MK6240  در شرکت کنندگانی که به صورت مداوم بیماری آلزایمر داشتند در مقایسه با افرادی که به صورت طبیعی پیر می شدند، در ابتدا و بعد از یک سال بیشتر بود.

بر اساس گفته دکتر کریستوفر روو، کارشناس پزشکی و جراحی، همکار کالج پزشکان سلطنتی استرالیا، رادیولوژیست، مدیر تحقیقات تصویربرداری مولکولی در بیمارستان آستین هلث و مدیر شبکه دمانس ملبورن، استرالیا: تأثیر  ردیابی 18F-MK6240  برای آزمایش های دارویی مهم است که این تأثیر به منظور سنجش این امر است که آیا درمان هایی که منجر به حذف پروتئین های تاو در مغز می شوند، مؤثر هستند یا هیچ اثری ندارند.

در ادامه وی افزود: استفاده از ردیاب پرتویی به محقق ها این امکان را می دهد تا برای آزمایش های بالینی، افراد را در مراحل مختلفی از بیماری آلزایمر انتخاب کنند که در نهایت، این روند ممکن است باعث افزایش سرعت گسترش درمان های مؤثر برای این بیماری شود.

 

مترجم : مینا رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا