تشخیص 76 ماده شیمیایی سرطان زا در کرم ضدآفتاب

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، آزمایشگاهی ماده شیمیایی بنزن را که ماده‌ای سرطان زا است در 78 محصولات ضدآفتاب شناسایی کرده است. این آزمایشگاه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست کرده است تا صاحبان این صنایع را فراخواند. 

آزمایشگاه والیشور، داروها و محصولات بهداشتی را از نظر کیفیت بررسی می کند.

بر اساس بیانیه این شرکت، اخیراً این آزمایشگاه نزدیک به 300 محصول ضد آفتاب را آزمایش کرده و تشخیص داده که 27٪  این محصولات حاوی بنزن هستند. چهارده محصول (5٪ از کل محصولات) حاوی بنزن در سطوح بالاتر از 2 قسمت در میلیون بوده‌اند، مقدار 2 در یک میلیون حد پیشنهادی FDA (سازمان جهانی دارو و غذای امریکا) برای میزان بنزن در داروهای پزشکی است.

دیوید لایت مؤسس این آزمایشگاه می گوید: وجود این ماده سرطان زا و شناخته شده در محصولاتی که به طور گسترده برای پیشگیری از سرطان پوست توسط بزرگسالان و کودکان استفاده می شود، بسیار نگران کننده است.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، بنزن یک مایع بی رنگ یا زرد روشن است که به طور طبیعی تشکیل می شود و فعالیت های انسانی نیز منجر به تولید آن می شود. به عنوان مثال، اتومبیل ها و سوزاندن زغال سنگ و روغن می تواند بنزن را در هوا آزاد کند. طبق CDC ، از این ماده شیمیایی در ساخت برخی از پلاستیک ها، لاستیک ها، رنگ ها، مواد شوینده، داروها و سموم دفع آفات نیز استفاده می شود.

میزان بالای بنزن باعث انواع سرطان ها به ویژه سرطان خون می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) می‌گوید نبایستی از بنزن در تولید محصولات دارویی استفاده کرد مگر این که حضور این ماده منجر به تولید دارو و یا روش درمانی خاص و با ارزشی شود.

در بیانیه ای که در اختیار لایوساینس قرار گرفت، FDA بیان کرده است كه در حال بررسی دادخواست مذکور است. FDA هرگونه نگرانی در مورد ایمنی محصولاتی دارویی و آرایشی را جدی می گیرد.

مترجم: هاجر غفاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا