نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص کووید-19 در یک ثانیه!

به گزارش سیناپرس، بیماری همه گیر کووید-19 به روشنی مشخص کرده است که برای شناسایی، معالجه و پیشگیری از ویروس SARS-CoV-2 به نوآوری‌های تکنولوژیکی فوری نیاز است. در حال حاضر و با گذشت یک سال و نیم از بروز این اپیدمی و امواج پی در پی شیوع این بیماری، همچنان نیاز شدیدی به راه حل‌های پزشکی جدید برای تشخیص و درمان آن وجود دارد.

در همین راستا، محققانی از دانشگاه فلوریدای آمریکا و دانشگاه ملی چیائوتونگ تایوان روش آزمایش جدیدی را ابداع کرده‌اند که به شکلی سریع و حساس برای نشانگرهای زیستی بیماری کووید-19 عمل می‌کند.

این محققان که پیش‌تر موفق به تشخیص نشانگرهای زیستی مربوط به اپیدمی‌های مختلف و موارد خاصی مانند ویروس زیکا شده بودند، از دانش و مهارت خود برای ایجاد یک سیستم حسگر استفاده کرده‌اند که قادر است کووید-19 را بسیار سریع تر از روش‌های فعلی و تنها در یک ثانیه تشخیص دهد.

به گفته این متخصصان، «نوار بیوسنسور مورد استفاده در این روش، به شکل نوارهای تست گلوکز تجاری موجود در بازار است که یک کانال میکروسیال کوچک در نوک آن برای گذاشتن مایع آزمایشی وجود دارد.به گزارش سیناپرس، در داخل کانال میکروسیال، چند الکترود قرار دارند که یکی با طلا پوشانده شده و آنتی بادی‌های مربوط به کووید-19 از طریق یک روش شیمیایی به سطح آن متصل می‌شوند».

آن‌ها می گویند: «در حالی که نوارهای حسگر فعلی که برای تشخیص بیماری‌های دیگر وجود دارند، پس از استفاده باید دور انداخته شوند، برد مدار آزمایش طراحی شده ما قابل استفاده مجدد است. این بدان معنی است که هزینه آزمایش با چنین روشی می‌تواند بسیار کاهش یابد»

علاوه بر این بر اساس این مطالعه، با تغییر نوع آنتی بادی‌های متصل به سطح طلایی این بیوسنسور، می‌توان سیستم فوق را برای تشخیص سایر بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار داد.

به گزارش سیناپرس، این یافته‌های جالب توجه که گامی انقلابی در تشخیص بیماری کووی-19 به حساب می‌آیند را نشریه در مجله Vacuum Science & Technology B منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

خروج از نسخه موبایل