کاوش در قمرهای مشتری با فضاپیمای جویس

درحال حاضر تلاش برای یافتن حیات بر روی سیستم مشتری متمرکز شده است. ناسا در بودجه سال 2016 میلادی 30 میلیون دلار به برنامه مأموریت به اروپا – یکی از قمرهای مشتری – اختصاص داده است. این مأموریت بدلیل یافتن برخی شواهد از وجود آب در این قمر انجام می‌شود؛ سال 2012 تلسکوپ فضایی هابل، بخار آبی را در بالای منطقه قطب جنوب قمر اروپا رصد کرد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز با همکاری ایرباس، از تابستان جاری کار ساخت کاوشگری برای بررسی غول گازی مشتری و قمرهای اسرارآمیز آن را آغاز می‌کند.

کاوشگر قمرهای یخی مشتری یا به اختصار جویس (Juice) سال 2022 مأموریت خود را آغاز خواهد کرد.

فضاپیمای جویس پس از یک سفر فضایی هفت ساله، بمدت سه سال و نیم به بررسی سیستم مشتری می‌پردازد؛ در این مأموریت، سیاره مشتری و قمرهای اروپا، گانیمد و کالیستو مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بررسی سیستم مشتری و تاریخچه شکل‌گیری آن از آغاز، درک بهتر از این غول گازی عظیم، نحوه تکامل قمرهای مشتری و یافتن مناطق قابل سکونت در این سیستم، بخش‌های تشکیل‌دهنده مأموریت فضاپیمای جویس هستند.

این احتمال وجود دارد که اقیانوس‌هایی در زیر پوسته یخ‌زده این قمرها پنهان شده باشند و هدف اصلی مأموریت 993 میلیون دلاری جویس، یافتن شواهد و مدارکی دال بر اثبات این فرضیه است.