نوزادان پسری که نارس هستند سریع تر پیر می شوند

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اِکس پرس، محققان دو گروه از نوزادان که یک گروه، وزن بسیار کم هنگام تولد (ELBW) داشته اند و گروه دیگر  نوزادان هم وزن گروه اول بوده اند را مورد بررسی قرار داده اند و متوجه شدند که حداقل از لحاظ بیولوژیکی، نوزادان پسری که نارس هستند، سریع تر پیر می شوند و تقریبا 4 الی 6 سال پیرتر از نوزادان پسری هستند که هم وزن آن ها هستند و هم زمان با آنها متولد شده اند. این تفاوت بین گروه های نوزادانی که دختر هستند و وزن های متفاوتی دارند دیده نشده است. 

محققان در این مطالعه که در مجله Pediatrics  منتشر شده است، اعلام کرده اند میزان پیری ممکن        است تحت تأثیر استرس فیزیولوژیکی نوزادان پسر قبل از تولد و نگه داری آنها بعد از تولد، در بخش مراقبت های ویژه نوزادان در بیمارستان باشد. 

این اطلاعات برگرفته از قدیمی ترین مطالعه طولانی مدت جهانی است و مربوط به نوزادانی است که وزن بسیار کمی هنگام تولد (ELBW)  دارند.

زمان شروع این مطالعه در دانشگاه مک مستر و مرکز علوم بهداشتی همیلتون از سال 1977 بوده است. 

محققان با استفاده از ساعت اِپی ژنتیک (وراژنتیکی)، ژن 45 کودک مبتلا به ELBW را به همراه 47 نفر که هنگام تولد وزن طبیعی داشته اند و سن آنها  بین 30 تا 35 سال بود، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند تا بتوانند سن بیولوژیکی شان را مقایسه کنند و مشکلات سلامتی مزمنی که دارند و اختلالات حسی آنها را کنترل کنند. 

طبق گفته رایان ون لیشوت اولین نویسنده این مطالعه، پزشک و دانشیار روانپزشکی و علوم اعصاب رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه مک مستر، ا گرچه مشخص نیست که چرا روند پیری بیولوژیکی به صورت سریع در مردان ELBW دیده میشود، اما این امر نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض بارداری، نقش مهمی را در پیری نوزادان ایفا می کند.

رایان ون لیشوت افزود: مطالعات قبلی نشان داده است که پسران ELBW بیشتر از دختران ELBW در معرض استرس های دوران بارداری قرار دارند. این امر نشان می دهد سلامت نوزادان بازمانده و نارس در طول عمرشان، باید تحت نظارت باشد و تحقیقات بیشتری در این راستا انجام گیرد.

همچنین نیاز است که مردان ELBW از قبل از این موضوع آگاهی داشته باشند تا بتوانند سلامت پیری شان را بهبود ببخشند و به صورت پیش گیرانه از خطرهای احتمالی جلوگیری کنند. 

براساس گفته ی وی : بهبود بخشیدن سلامتی در دوران بزرگسالی شامل رژیم غذایی متعادل، پرهیز از استعمال دخانیات، خواب مناسب و ورزش، مدیرت استرس ، ایجاد انگیزه شناحتی و توسعه ارتباطات اجتماعی قوی است. 

 

مترجم : مینا رضایی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا