ارتباط دانشگاه و صنعت بدون مطالعات علوم انسانی عقیم است

دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه برای تحقق شعار سال 1400گفت: ما همواره در این پژوهشگاه طی سال های اخیر پیرامون تمام نامگذاری سال ها اقدامات اساسی انجام داده ایم و سلسله نشست های تخصصی با رویکرد بین رشته ای برای تببین ابعاد مختلف با مشارکت صاحب نظران سراسر کشور و محققان  دانشگاه ها و پژوهشگران پژوهشگاه ها برگزار کرده ایم.

وی افزود: از سوی دیگر سعی کرده ایم بخش هایی از پروژه ها و مقالات را در این خصوص اختصاص دهیم.  مثلا حاصل این مقاله ها در سال های گذشته تبدیل به چندین فصلنامه انتقادی در حوزه اقتصاد مقاومتی، اشتغال فارغ التحصیلان،  بیانیه گام دوم انقلاب،  شعار هر سال شده است.  در زمینه شعار امسال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی" که تمدید شده شعار سال گذشته است نیز اکنون اقدام هایی انجام داده ایم. چنانچه هم اکنون بسیاری از رسانه های علمی به مباحث این منابع ارجاع کرده اند و موج مثبتی در حوزه دانشگاهی در این خصوص به وجود آورده ایم.

قبادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال نیز شورای پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزاری همایش ملی بین رشته ای را به تصویب رسانده است تا محققان حوزه های مختلف با هم اندیشی یکدیگر راهکارهای مناسب برای مانع زدایی و افزایش تولید بیابند.

وی موضوع اغلب مقالات این پژوهشگاه را کاربردی دانست و پیرامون این مساله اظهار داشت: عمدتا ما در تلاشیم تا بیشتر به مباحث کاربردی در این پژوهشگاه بپردازیم تا برخی از توصیه های سیاستی از آن استخراج و به مسوولان ارایه شود. خوشبختانه هم اکنون تعاملات و همکاری علمی بسیار خوبی با قوای مقننه و مجریه داریم و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار داده ایم و خواهیم گذاشت.

قبادی به نقش این پژوهشگاه در پیوند دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: ما اکنون گسترده ترین و موثرترین اقدامات را در زمینه پیوند دانشگاه ها و صنعت انجام داده ایم. ابتدا با وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری تعامل برقرار کردیم.  ردپای آنها را می توانیم در برنامه ششم توسعه مشاهده کرد. همچنین موفق شده ایم نام اداره کل ارتباط با صنعت وزارتخانه را به اداره کل ارتباط دانشگاه، جامعه و صنعت تغییر دهیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: اگر ارتباط دانشگاه و صنعت بدون مطالعات ابعاد اجتماعی، اقتصادی،  فرهنگی و انسانی باشد، عقیم می ماند.  واقع علوم انسانی حلقه مفقوده میان دانشگاه و صنعت است و با ارایه راهکارهای دقیق، ارتباط را نهادینه، ماندگار،  طبیعی و هم افزا می کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در پژوهشگاه پیرامون این مساله اقدامات فراوانی انجام داده ایم. به عنوان مثال نخستین و جامع ترین همایش ملی ارتباط دانشگاه و صنعت را برگزار کردیم و پای بسیاری از صنعتگران درجه یک را به حوزه علوم انسانی باز کرده ایم. متقابلا قراردادهایی با صنعتگران منعقد کرده ایم؛ اکنون با پژوهشگاه های گوناگون از مپنا تا دستگاه های مختلف قرارداد بسته ایم. همچنین به منظور ماندگاری و نهادینه سازی این مساله معاونتی تحت عنوان کاربردی سازی ایجاد کرده ایم که وظیفه اصلی یکی از ادارات آن برقراری ارتباط و تقویت بخش دانشگاه با صنعت است.
وی برقراری سازنده میان ارتباط دانشگاه با صنعت را در دوران تحریم ها بسیار موثر عنوان کرد و گفت: امیدواریم این تجربه ها پس از شکستن تحریم ها نیز نافع باشد.

گفتگو: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا