روز جهانی بستنی علمی

  • روز جهانی بستنی علمی

مراسم روز جهانی بستنی علمی، فرصتی برای جلب توجه جهان به موضوع مطالعه و اهمیت آن در پرورش توان علمی و فرهنگی نسل جوان در سراسر دنیا است. در این روز از محققان، پژوهشگران، نخبگان علمی، دانشجویان و دانش‌آموزان ایران دعوت می‌شود تا یک صفحه از کتاب علمی مرتبط با رشته تحصیلی‌شان را همراه با خوردن یک بستنی، مطالعه کنند و این مراسم را در یکی از پارک‌های شهر خود نمادینه کنند. بهره‌وری از کاربردهای اجتماعی و فرهنگی فضاهای شهری، با ایجاد نشاط و سرزندگی برای نسل جوان از جمله انگیزه‌های مطرح کردن موضوع خوردن بستنی همراه با مطالعه است.

  • روز بزرگداشت شیخ کلینی

شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقه‌الاسلام کلینی (ولادت در سال ۲۵۸ هجری قمری / ۲۴۹ شمسی ) صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه و محدث شیعه در نیمه اول قرن ۴ (قمری) است.ویژگیشیخ کلینی این است که او اوّلین کسی است که اخبار وروایات شیعه را به این نظم و دقت تقسیم بندی کرده است به گونه ای که کتاب «الکافی» وی اوّلین کتاب از کتب اربعه شیعه است و حاوی ۱۵۱۷۶ حدیث است.

  • انجام اولين پرواز بشر بر فراز قطب شمال

ریچارد برد به همراه فلوید بنت در سال1926  سفرهای اکتشافی خود را آغاز کردند و گفته شده که این دو درتاریخ 9مه نخستین پرواز بر فراز قطب شمال را انجام داده اند.هر دوی آنها دراین خصوص نشان مدال افتخار آمریکا را دریافت کرده اند.

  • درگذشت موريس مترلينگ

موريس مِتِرلينْگْ شاعر، نويسنده، درام نويس، فيلسوف و محقق بلژيكي در 29 اوت 1862م در شهر گان بلژيك به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته حقوق به پايان رسانيد و از سال 1886م به كار وكالت اشتغال ورزيد. وي در 27 سالگي مجموعه شعري خود به نام گلخانه ‏هاي گرم را خلق كرد. اشعار اين ديوان، سرشار از غم جانگداز و تاريك‏ بيني و نياز مبهم به عالم اسرار است و نشان دهنده علاقه شاعر به كشف سرچشمه‏ هاي تحول روحي خود است. مترلينگ پس از چندي به نمايش‏نامه ‏نويسي و كارگرداني پرداخت و ده‏ ها اثر در اين زمينه خلق كرد. وي هم‏چنين در سال 1911م به دليل نگارش نمايش‏نامه معروف پرنده آبي، موفق به اخذ جايزه نوبل ادبيات گرديد. موريس مترلينگ سرانجام در 9 مه 1949م در 87 سالگي بر اثر سكته قلبي درگذشت.

  •  تولد مانفرد ایگن

مانفرد ایگن شیمیدان آلمانی است که 9می 1927به دنیا آمد.وی به دلیل تحقیقات در حوزه واکنش های شیمیایی سریع جایزه نوبل شیمی 1967را از آن خود کرد.

  •  درگذشت آلبرت آبراهام میکلسون

آلبرت آبراهام میکلسون 19دسامبر 1852به دنیا آمد.این فیزیکدان آمریکایی برای پژوهش در حوزه اندازه گیری سرعت نور و توسعه آزمایش-میکلسون مورلی جایزه نوبل فیزیک 1907  را دریافت کرد و نام خودرا به عنوان نخستین آمریکایی برنده جایزه نوبل علمی به ثبت رساند.وی در 9مه 1931درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا