نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روز جهانی کودک یتیم ایدز

هشتم ماه می مصادف با18 اردیبهشت ماه به نام روز جهانی کودک یتیم ایدز نامگذاری شده است.سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: یتیم ایدز‌، کودک زیر ۱۵ سالی است که مادرش را بر اثر بیماری ایدز از دست داده باشد.
در قاره سیاه،‌ هر ۱۵ ثانیه یک کودک به جمع «یتیمان ایدز» اضافه می‌شود،‌ اما این فقط مشکل آفریقا نیست. ۱۵ میلیون کودک یتیم ایدز در دنیا وجود دارد که بیشترشان در کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا زندگی می‌کنند؛ اما در همه جای دنیا می‌شود سراغشان را گرفت،‌ از جمله در همین ایران حدود ۳۰۰ کودک یتیم ایدز شناسایی شده و احتمالا تعداد بسیار بیشتری از مبتلایان و ناقلان که شناسایی نشده‌اند.

به منظور افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های صعب العلاج، روز هجدهم اردیبهشت ماه به عنوان "روز بیماری های خاص و صعب العلاج" در کشور نامگذاری شده است. بسیاری از این بیماری ها قابل درمان نبوده و منجر به ناتوانی، اختلال عملکرد فرد و حتی تهدید کننده زندگی این افراد می شوند. علاوه بر این، ناآگاهی افراد مبتلا و خانواده های آنان منجر به بروز چالش هایی مانند تاخیر در تشخیص و عدم استفاده از خدمات می شود. با توجه به مسائل موجود، اهمیت پژوهش در زمینه شناخت اولیه بیماری و همچنین پیشگیری و درمان، بیماری های مزمن را پررنگ تر می کند.

صليب سرخ، عنوان سازماني بين ‏المللي است كه براي تسكين آلام بشري و حفظ و پيشرفت بهداشت عمومي، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864م و خاصه در نتيجه مساعي شخصي به نام ژان هانري دونان سوئيسي، تشكيل يافت. او در سال 1862م پيشنهاد كرد كه خدمت به رنجوران و زخمي ‏هاي نظامي، فعاليتي بي‏ طرف محسوب شود.
اين پيشنهاد با استقبال انجمن‏ هاي امور خيريه مواجه شد و موافقتنامه كنفرانس بين المللي ژنو در سال 1864م براي بهبود وضع مجروحان نظامي تدوين گرديد. از آن پس جمعيت ‏هاي ملي صليب سرخ به وجود آمده و گسترش پيدا كرد. هم‏چنين به پاس تلاش هانري دونان، روز هشتم مه، سال‏روز تولد وي به عنوان روز جهاني صليب سرخ تعيين شد.
صليب سرخ، عنوان سازماني بين ‏المللي است كه براي تسكين آلام بشري و حفظ و پيشرفت بهداشت عمومي، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864م و خاصه در نتيجه مساعي شخصي به نام ژان هانري دونان سوئيسي، تشكيل يافت.
او در سال 1862م پيشنهاد كرد كه خدمت به رنجوران و زخمي‏هاي نظامي، فعاليتي بي‏طرف محسوب شود. اين پيشنهاد با استقبال انجمن‏هاي امور خيريه مواجه شد و موافقتنامه كنفرانس بين المللي ژنو در سال 1864م براي بهبود وضع مجروحان نظامي تدوين گرديد. از آن پس جمعيت‏هاي ملي صليب سرخ به وجود آمده و گسترش پيدا كرد. هم‏چنين به پاس تلاش هانري دونان، روز هشتم مه، سال‏روز تولد وي به عنوان روز جهاني صليب سرخ تعيين شد.

اندره میشل لووف در 8مه 1902 بود. وی از برندگان جايزه نوبل پزشكي در سال ‪ 1965‬بود. اين جايزه به دليل تحقيق در مورد “‪ “RNA‬به وي و دو دانشمند ديگر (فرانسيس ژاكوب و ژاك مونو) اعطا شد. وی هشتم مهر برابر با ‪ 30‬سپتامبر ‪1994‬است.

هاوارد رابرت هورویتز بیولوژیست امریکایی متولد 8مه 1947است. وی در سال 2002جایزه نوبل فیزیولوژی -پزشکی را به همراه سیدنی برنر و جان سولستون برای تحقیقات در حوزه کرم های لوله ای (نماتد)از آن خود کرد.

نقاش و تندیس‌گر برجسته فرانسوی در ( ۸ مه ۱۹۰۳ میلادی) برابر با 18 اردیبهشت 1390 دیده به جهان گشود. آثار بسیاری با دید و نگاه امپرسیونیست ها از او به جای مانده است. او یکی از مهم ترین چهره‌های سبک پسادریافتگری یا پُست‌امپرسیونیسم بود. گوگن آثار زیبا و منحصر به فردی را در این جزیره‌ی زیبا و رویایی خلق کرد. رنگ نقش مهمی در نشان دادن احساسات پنهانی و نهفته او ایفا می کرد و سادگی و ناب بودن از ویژگی های آثارش بود.

خروج از نسخه موبایل