نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آذرخش می تواند تمیز کننده هوا باشد

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، آذرخش می تواند نقش مهمی در دفع آلاینده های موجود در جو داشته باشد. 
طبق گزارش محققان، مشاهدات هواپیمای شکار کننده طوفان نشان می دهد که آذرخش می تواند مواد شیمیایی زیادی را به شکل اکسیدان هایی که باعث تمیز شدن هوا می شودایجاد کند.
اکسیدان ها با واکنش نشان دادن در برابر آلودگی هایی مثل متان، باعث پاکسازی هوا می شوند، این فرآیند به مولکول های تشکیل شده این اجازه را می دهد که عمل بارانشویی اتمسفر زمین به راحتی انجام شود.
محققان از قبل کاملاً آگاهی داشتند که آذرخش، اکسید نیتریک را تولید می کند و منجر به تشکیل اکسیدان هایی مثل رادیکال های هیدروکسیل می شود اما هیچ فردی تاکنون به صورت مستقیم اکسیدان هایی که توسط آذرخش به وجود می آید را ندیده است.
در ماه می و ژوئن سال 2012؛ یک جت از شرکت ناسا دو اکسیدانی که در ابرهای طوفانی برفراز ایالت کلرادو، اکلاهما  و تگزاس وجود داشته را اندازه گیری کرده است.
یکی از اکسیدان ها رادیکال هیدروکسیل یا OH، و دیگری اکسیدان مشابهی به نام رادیکال هیدروپراکسیل یا HO2 بوده است.
غلظت ترکیبی مولکول های OH و HO2 که توسط آذرخش و سایر مناطق برق گرفته هوایی تولیده شده است در برخی از قسمت های این ابرها به هزار قسمت در تریلیون رسیده است.
در گذشته بیشترین غلظت O و HO2  مشاهده شده در جو تقریباً 150 قسمت در تریلیون بوده است.
طبق گفته ویلیام برون، دانشمند علوم هوایی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا: انتظار نداشتیم چنین اتفاقاتی را مشاهده کنیم، ما داده های به دست آمده را طبقه بندی کردیم چرا که بسیار زیاد بودند.
اما بعداً تجربه های آزمایشگاهی نشان داد که انرژی الکتریکی یا الکتریسیته می تواند مقدار زیادی OH و HO2 را تولید کند که باعث می شود واقعی بودن سیگنال اکسیدان ها تأیید شود.
تصور بر این است که در هر لحظه حدود 1800 طوفان صاعقه ای در کل دنیا رخ می دهد، برون و همکارانش تخمین زده اند که آذرخش می تواند 2 تا 16 درصد از OH اتمسفری را تشکیل دهد.
برای تخمین دقیق تر باید ابرهای طوفانی بیشتری مشاهده شود و از آنجایی که تغییرات آب و هوایی باعث رعد و برق های بیشتری می شود، درک کردن تأثیرات رعد و برق بر روی شیمی جو کره زمین بسیار مهم تلقی می شود.

 مترجم : مینا رضایی
 

خروج از نسخه موبایل