ضعف بدن و سرگیجه از نشانه های کبد چرب است

به گزارش سیناپرس اصفهان، دکتر مرتضی صادقی فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اظهار کرد: کبد بزرگترین عضو داخلی بدن است و مانند صافی فاکتورهای مضر مواد غذایی مصرف شده را تصفیه می کند همچنین وظیفه ذخیره کردن خون و متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، هورمون‌ها و مواد شیمیایی خارجی، ساخت صفرا و فاکتور‌های انعقادی و ذخیره ویتامین‌های A ، D ، B۱۲ را دارد.
صادقی گفت: اشخاصی که در مصرف چربی زیاده روی می کنند و به طور مستمر از این ماده غذایی استفاده می کنند میزان بالایی از چربی را وارد بدن می کنند در این حالت کبد نمی تواند فرایند متابولیسم را بر روی این میزان چربی انجام دهد در نهایت تجمع چربی مازاد به صورت تری‌گلیسیریدها باعث التهاب کبد و آسیب دیدن سلول‌های آن می شود که اصطلاحاً به این حالت کبد چرب گفته می شود.

وی افزود: کبد چرب اثرات مخربی در بدن ایجاد می کند و مسأله نگران کننده این بیماری نداشتن علائم هشدار دهنده است اما از نشانه های آن می توان به احساس خستگی و بی حالی مداوم، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی، مشکل در تمرکز، گیجی، کاهش وزن و اشتها و در مواردی تنگی نفس اشاره کرد.

این متخصص گوارش عنوان کرد: مصرف الکل و مشروبات الکلی، نداشتن فعالیت بدنی سالم و اضافه وزن، بارداری، سوء تغذیه و فشار خون بالا همچنین مصرف داروهایی مانند آسپرین و تتراسایکلین و استامینوفن از دیگر علل ایجاد کبد چرب است.

وی ادامه داد: در کبد چرب اگر این بیماری به مرحله آسیب جدی به بافت کبد برسد بازسازی آن امکان پذیر نیست همچنین افرادی که کبد چرب دارند به شدت در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند چرا که عوامل ایجاد کبد چرب علائم مشابهی با بیماری‌های قلبی و عروقی مانند دیابت، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و … دارد.

صادقی در پایان گفت: انتخاب رژیم غذایی سالم با کاهش مواد چربی و قندی و عدم استفاده از مواد فریز شده و سرخ کردنی، افزایش فعالیت جسمی و ورزش کردن، کاهش وزن، قطع داروهای مشکل ساز، ترک دخانیات و استفاده از سبزیجات و داروهای گیاهی توصیه شده بهترین راه های طبیعی درمان کبد چرب است.

گزارش: امین بازوکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا