نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گوش‌های شنوا برای شنیدن اصوات فضایی

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان نشان می‌دهند که بازنمایی صدا می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا الگوها یا سیگنال‌ها را در مجموعه‌های بزرگ داده‌های نجومی شناسایی کنند. این کار نشان می‌دهد که تلاش برای تقویت فراگیری و دسترسی می‌تواند مزایای گسترده‌تری داشته باشد. برای دهه‌ها، اخترشناسان با گوش دادن به داده‌ها و همچنین مشاهده آن‌ها اکتشافات اساسی انجام می‌دهند.

در اوایل دهه 1930، کارل جانسکی، فیزیکدان آزمایشگاه تلفن بل در نیوجرسی، ارتباطات رادیویی ایستا را تا مرکز کهکشان راه شیری ردیابی کرد. یافته ای که منجر به کشف سیاهچاله عظیم کهکشان و تولد ستاره شناسی رادیویی شد. اخیراً، واندا دیاز-مرسد، اخترشناس رصدخانه گرانشی اروپا در کاسینا، ایتالیا، که نابینا است، در بسیاری از پروژه‌های پیشگام، از جمله مطالعه الگوهای پلاسما در بالاترین جو زمین، از سونوگرافی استفاده کرده است.

دانشمدان  با نوشتن و صحبت در مورد نجوم، شروع کردند. سپس به سراغ کاری رفتند که بر حس لامسه متمرکز بود. این شامل ساخت مدل‌های پرینت سه‌بعدی از بقایای ستاره‌های منفجر شده بود که جزئیات فیزیک این انفجارهای ستاره‌ای را منتقل می‌کرد. در ماه اوت، ناسا درباره صدای سیاهچاله در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس توییت کرد.

فایل پیوست از آن زمان تاکنون بیش از 17 میلیون بار پخش شده است. در همان ماه، دانشمندان برخی از اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب را به صدا تبدیل کردند. آنها تحت هدایت افراد نابینا و کم بینا کار کردند تا شدت و رنگ های نور را در تصاویر جذاب به صورت صوتی ترسیم کنند.

این نقشه ها بر اساس دقت فنی پایه گذاری شده اند. برای مثال، سونوگرافی تصویری از گاز و غبار در یک سحابی دور، از صداهای با فرکانس بالا برای نمایش نور روشن در نزدیکی بالای تصویر استفاده می کند، اما از صداهایی با فرکانس پایین برای نمایش نور روشن در نزدیکی مرکز تصویر استفاده می کند.

دانشمندان در زمینه های دیگر نیز داده های صوتی را آزمایش کرده اند. بیوفیزیکدانان برای کمک به دانش آموزان برای درک تاخوردگی پروتئین از این فرآیند استفاده کرده اند. جنبه‌های پروتئین‌ها با پارامترهای صدا؛  بلندی صدا و زیر و بمی تطبیق داده می‌شوند، که سپس در یک نمایش صوتی از فرآیند پیچیده ترکیب می‌شوند. دانشمندان علوم اعصاب این پدیده را بررسی کرده اند که آیا می تواند به تشخیص بیماری آلزایمر از اسکن مغز کمک کند یا خیر.

تغییرات صدا حتی برای توصیف تغییرات اکولوژیکی ناشی از تغییرات آب و هوایی در جنگل های آلاسکا مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: nature news

مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل