نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وسایل الکترونیکی بدون ضایعات هم تولید شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، استفاده از پوست قارچ برای ساخت پایه کامپیوتر تراشه ها و باتری ها بازیافت آنها را آسان تر می کند. تمام مدارهای الکترونیکی که از فلزات رسانا تشکیل شده اند، باید در یک پایه عایق و خنک کننده به نام زیرلایه قرار گیرند.

تقریباً در هر تراشه این بستر از پلیمرهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت ساخته شده است که اغلب در پایان عمر تراشه دور ریخته می شوند. این باعث تولید  50 میلیون تن زباله الکترونیکی در هر سال می شود. مارتین کالتنبرونر از دانشگاه یوهانس کپلر در لینز آلمان می‌گوید: «زیر بستر به خودی خود سخت‌ترین بازیافت است. همچنین بزرگترین بخش الکترونیک است و کمترین ارزش را دارد».

کالتن برونر و همکارانش اکنون سعی کرده‌اند از پوست قارچ استفاده کنند. گانودرما لوسیدوم قارچی است که به عنوان یک بستر الکترونیکی زیست تخریب پذیر عمل می کند. این قارچ که معمولاً روی چوب در حال پوسیدگی رشد می‌کند، پوستی را تشکیل می‌دهد تا از میسلیوم خود، بخشی ریشه‌مانند از قارچ، در برابر باکتری‌های خارجی و سایر قارچ‌ها محافظت کند.

هنگامی که پوست را استخراج و خشک کردند، دریافتند که انعطاف پذیر است، عایق خوبی است، می تواند دمای بیش از 200 درجه سانتیگراد (390 درجه فارنهایت) را تحمل کند و ضخامتی شبیه به ضخامت یک ورق کاغذ دارد. اگر پوست از رطوبت و اشعه ماوراء بنفش دور نگه داشته شود، احتمالا صدها سال دوام می آورد، بنابراین برای طول عمر یک دستگاه الکترونیکی خوب است. نکته مهم، این است که می تواند در حدود دو هفته در خاک تجزیه شود و به راحتی قابل بازیافت است.

این بستر حتی پس از خم شدن بیش از 2000 بار نیز مؤثر باقی می‌ماند و محققان نشان دادند که می‌تواند در یک باتری پایه برای دستگاه‌های کم مصرف مانند سنسورهای بلوتوث نیز کار کند. محققان امیدوارند که پوسته قارچ برای وسایل الکترونیکی استفاده شود که برای مدت طولانی طراحی نشده اند، مانند سنسورهای پوشیدنی یا برچسب های رادیویی، اما ابتدا باید نشان دهند که می تواند در فرآیندهای الکترونیکی صنعتی فعلی کار کند.

اندرو آداماتزکی از دانشگاه غرب انگلستان در بریستول بریتانیا می گوید: «نمونه های اولیه تولید شده چشمگیر هستند و نتایج پیشگامانه هستند. ترکیب پوست میسلیوم مرده با تکه‌هایی از مواد قارچی زنده که برای کاربردهای احتمالی به‌عنوان پوست حسی برای روبات‌های سازگار ساخته می‌شوند، می‌تواند به توسعه دستگاه‌های قارچی پوشیدنی کمک کند».

 

منبع: science daily
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل