چه بیماری‌هایی در کمین مبتلایان به کروناست؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، یافته‌ها حاکی از آن است که عفونت دوم یا سوم کووید می‌تواند منجر به پیامدهای نامطلوب سلامتی شود که در طول عفونت اولیه دیده نمی‌شود. در چند ماه گذشته، هوای شکست‌ناپذیری در میان افرادی که کووید-19 یا واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های آنها را مصرف کرده‌اند، به وجود آمده است. در میان افرادی که عفونت داشته اند و همچنین واکسن دریافت کرده اند.

طی ماه‌ها پس از مطالعات عفونت نشان داده است که بیماران بهبودیافته در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های عصبی و دیابت هستند. همراه با امواج عظیم عفونت‌های مجدد کووید، مشخص نیست که آیا این خطرات افزایش‌یافته با هر بار جدید ادامه می‌یابد یا خیر. طبق تحقیقات جدید Al-Aly که در Nature Medicine منتشر شده است، هر عفونت بعدی کووید خطر را برای ابتلا به یک بیماری افزایش می دهد.

العلی یک اپیدمیولوژیست در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس است که چندین سال است با وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده کار می کند. تحقیقات او به پایگاه‌های اطلاعاتی عظیم مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازد و اثرات عفونت‌های کووید در سطح جمعیت را دنبال می‌کند.

وی علاقه‌مند به این بوده است که چگونه عفونت‌های کووید می‌توانند نرخ سایر مشکلات سلامتی را در هفته‌ها و ماه‌ها پس از بیماری اولیه افزایش دهند. تحقیقات قبلی او نشان می‌دهد که عفونت‌های اولیه می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و مغزی را تا یک سال افزایش دهد. بدون ابهام، تحقیقات ما نشان داد که ابتلا به عفونت برای بار دوم، سوم یا چهارم در مرحله حاد، یعنی 30 روز اول پس از عفونت، و در ماه‌های پس از آن، یعنی مرحله طولانی کووید، خطرات بیشتری برای سلامتی ایجاد می‌کند. این بدان معناست که حتی اگر دو بار عفونت کووید-19 داشته‌اید، بهتر است از سومی خودداری کنید. و اگر سه عفونت داشته اید، بهتر است از چهارمی اجتناب کنید.

یافته‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی نشان می‌دهد که افرادی که دومین یا سومین عفونت کووید را دریافت می‌کنند، سه برابر بیشتر از افرادی که تنها یک بار عفونت کووید را تجربه می‌کنند،از مشکلات قلبی یا کلیوی رنج می‌برند. به طور کلی، خطرات بهداشتی همراه با عفونت مجدد در دوره 30 روزه پس از عفونت اولیه بالاترین بود، اما برخی از خطرات تا شش ماه ادامه داشت.

 

منبع :biology news

مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا