نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آبشارهای نورانی فضا زیر ذره‌بین ناسا

به گزارش سیناپرس اردبیل، برخوردها در فضا می‌تواند باعث فوران عظیمی شود که آبشارهای درخشانی از نور و موج‌هایی را در فضا-زمان به بیرون می‌فرستد. تنها تعداد انگشت شماری از کاندیدهای گران‌نواختر ها تا کنون شناسایی شده اند. تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس ناسا قرار است هر چند روز یکبار همان نواحی آسمان را بررسی کند که به محققان کمک می‌کند تا به ردیابی‌های گران‌نواختر ها بپردازد.

آنها انفجارهای درخشانی را به نام گرانواختر منتشر می کنند. به این رویدادها به عنوان آتش بازی های طبیعی جهان فکر کنید. نظریه پردازان گمان می کنند که آنها به طور دوره ای در سراسر کیهان رخ می دهند. دانشمندان به زودی یک رصدخانه اضافی برای کمک به پیگیری و حتی کشف این رویدادهای قابل توجه خواهند داشت.

هسته‌های مرکزی ستارگانی که در اثر گرانش در طی انفجارهای ابرنواختری فرو ریختند، هر کدام از آنها جرمی شبیه به خورشید دارند، اما با قطری در حدود 6 مایل (10 کیلومتر)، بسیار چگال هستند. هنگامی که آنها با هم برخورد می کنند، زباله هایی را به بیرون می فرستند که با سرعت نور حرکت می کنند. همچنین تصور می‌شود که این انفجارها عناصر سنگینی مانند طلا، پلاتین و استرانسیم را ایجاد می‌کنند (که به آتش بازی‌های واقعی رنگ قرمز خیره‌کننده می‌دهد).

اما دانشمندان در پی آن هستند که بفهمند تلسکوپ فضایی رومی ناسا چگونه گران‌نواختر را تشخیص می دهد. این امر تا حدودی به دلیل میدان دید وسیع تلسکوپ است. نمای رومن 200 برابر بزرگتر از نمای فروسرخ تلسکوپ فضایی هابل است. هنگامی که رومن شروع به رصد آسمان با سرعت منظم پس از پرتاب آن می کند، محققان انتظار دارند که بتوانند تعداد بیشتری از این رویدادهای دیدنی را چه در نزدیکی و چه در دوردست ها شناسایی کنند. اگرچه محققان هنوز میزان این رویدادها را نمی دانند، زمانی که داده های رومن سرازیر می شود، محققان شروع به یادگیری این خواهند کرد که این ادغام ها چقدر مکرر هستند  و چه نتایجی دارند.

دانشمندان رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری بنیاد علوم ملی (LIGO) برخورد دو ستاره نوترونی را ابتدا با امواج گرانشی – امواج در فضا-زمان  شناسایی کردند. تقریباً همزمان، تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا نور پرانرژی را شناسایی کرد. ناسا به سرعت برای رصد این رویداد با ناوگان وسیع‌تری از تلسکوپ‌ها چرخید و درخشش محو شدن زباله‌های در حال گسترش انفجار را در مجموعه‌ای از تصاویر ثبت کرد.

در این مرحله، LIGO گروه را در شناسایی ادغام ستاره های نوترونی رهبری می کند. این می تواند امواج گرانشی را در تمام مناطق آسمان تشخیص دهد، اما برخی از دورترین برخوردها ممکن است آنقدر ضعیف باشند که قابل شناسایی نباشند. رومن قرار است به جستجوی LIGO بپیوندد و ویژگی های مکملی را ارائه دهد. رومن یک تلسکوپ پیمایشی است که به طور مکرر همان مناطق آسمان را اسکن می کند. بعلاوه، میدان دید رومن 200 برابر بزرگتر از دید مادون قرمز تلسکوپ فضایی هابل است. آهنگ آن به محققان این امکان را می دهد که ببینند چه زمانی اجسام در آسمان چه در نزدیکی و چه بسیار دور، روشن یا کم نور می شوند.

رومن ابزار قدرتمندی برای مشاهده کیلونوواهای بسیار دور در اختیار محققان قرار خواهد داد. نوری که میلیاردها سال پیش ستارگان را ترک کرده است، در طول زمان به طول موج های طولانی تر و قرمزتر که به عنوان نور مادون قرمز شناخته می شود، کشیده می شود. از آنجایی که رومن در گرفتن نور نزدیک به مادون قرمز تخصص دارد، نور اجسام بسیار دور را تشخیص می دهد.

ایو چیس، محقق فوق دکتری در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در لوس آلاموس، نیومکزیکو، توضیح داد:« رومن قادر خواهد بود تعدادی کیلونوا را ببیند که نور آنها حدود 7 میلیارد سال سفر کرده تا به زمین برسد. چیس یک مطالعه جدیدتر را انجام داد که شبیه‌سازی کرد که چگونه تفاوت‌ها در جهش‌های گران‌نواخترها می‌تواند با آنچه ما انتظار داریم از رصدخانه‌هایی از جمله رومن مشاهده کنیم متفاوت باشد».

یک مزیت دوم برای نور نزدیک به مادون قرمز وجود دارد که زمان بیشتری برای مشاهده این انفجارهای کوتاه مدت فراهم می کند. نور مادون قرمز نزدیک را می توان برای یک هفته یا بیشتر جمع آوری کرد. محققان داده‌ها را شبیه‌سازی کرده‌اند تا ببینند این چگونه کار خواهد کرد. برای زیرمجموعه‌ای از کیلونوواهای شبیه‌سازی شده، رومن می‌تواند بیش از دو هفته پس از ادغام ستاره‌های نوترونی مشاهده کند. این ابزار عالی برای مشاهده کیلونوواهایی است که بسیار دور هستند. به زودی، محققان در مورد مکان وقوع کیلونواها و تعداد دفعات وقوع این انفجارها در تاریخ کیهان اطلاعات بیشتری خواهند یافت.

اسکلنیک گفت: «رومن به جامعه نجوم اجازه می دهد تا مطالعات نجومی را همراه با مجموعه ای از تجزیه و تحلیل های جدید در مورد فیزیک این انفجارها آغاز کند».

اخترشناسان با نوشتن کد برای خودکار کردن این جستجوها با این چالش روبرو می شوند. در نهایت، مجموعه داده‌های عظیم رومن به محققان کمک می‌کند تا شاید بزرگ‌ترین اسرار گران‌نواخترها را کشف کنند.

 

منبع: biology news
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل