نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان سکته مغزی با تزریق پروتئین خون

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه اسلو درمان جدیدی را برای سکته مغزی پیشنهاد می کنند که شامل تزریق پروتئین خون می‌باشد و  باعث محافظت از مغز در برابر آسیب است. آزمایش‌های اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که اگر درمان ظرف چند ساعت پس از وقوع سکته انجام شود، می‌تواند نتایج درازمدت را بهبود بخشد.

کسانی که از سکته مغزی جان سالم به در می‌برند، اغلب دچار آسیب مغزی می‌شوند که زندگی را تغییر می‌دهد. این مطالعه جدید می‌گوید: «علاوه بر هزینه‌های ناشی از رنج انسان، مراقبت از این بیماران برای سیستم‌های بهداشتی بسیار گران است. بنابراین مهم است که ما درمان هایی را پیدا کنیم که می توانند بلافاصله پس از سکته مغزی اعمال شوند».

این مطالعه بر روی یک پروتئین خون در گردش به نام پروتئاز فعال کننده FSAP متمرکز بوده است. جریان خون پس از سکته مغزی و افرادی که دارای جهش ژنی هستند که سطح FSAP آنها را کاهش می دهد اغلب در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته هستند.بنابراین فرضیه این است که FSAP تا حدودی از مغز در برابر اثرات مضر سکته مغزی محافظت می کند و شاید بتوان آن را به یک درمان تبدیل کرد.

اولین قدم بررسی این بود که وقتی سکته مغزی ایجاد می‌شود برای موش‌ها چه اتفاقی می‌افتد. موش‌هایی که ژن FSAP آن‌ها برداشته شده بود، آسیب مغزی بیشتری نسبت به موش‌های معمولی متحمل شدند. این نشان می دهد که ژن FSAP برای محافظت از مغز مهم است.

گام بعدی در این تحقیق نشان داد که تجویز FSAP به موش‌ها پس از القای سکته به طور قابل توجهی نتایج آنها را بهبود می‌بخشد. این محققان را به آزمایش نهایی سوق داد و FSAP را به یک درمان استاندارد پس از سکته مغزی به نام TPA اضافه کرد. تنها درمان دارویی تایید شده فعلی برای سکته مغزی ایسکمیک حاد، تزریق TPA (فعال کننده پلاسمینوژن بافتی)، دارویی است که برای حل سریع لخته های خون در مغز طراحی شده است.

TPA باید در چند ساعت اول سکته در بیماران تجویز شود. TPA به تنهایی یک مطالعه همراه از همان تیم تحقیقاتی توسعه دارویی جدید را توصیف کرد که می تواند بدن را برای تولید FSAP تحریک کند.قبل از اینکه این درمان جدید به آزمایشات انسانی برود، به کارهای پیش بالینی بیشتری نیاز خواهد بود.دانشمندان  اکنون به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا بفهمند که آیا شروع تولید FSAP فعال به عنوان درمانی برای سکته مغزی عمل می کند یا خیر. در حالت ایده آل، تشخیص و درمان باید بلافاصله در خود آمبولانس شروع شود.

این مطالعه در مجله FASEB منتشر شد.

 

منبع: new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل