نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید محفظه‌ تخم مرغی شکل توسط یک گونه اختاپوس

به گزارش سیناپرس اردبیل، Argonauta argo، گونه ای از اختاپوس است که در دریاهای آزاد گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کند؛ همچنین به عنوان آرگونات بزرگ شناخته می شود. آرگونات‌های دارای محفظه‌ای محافظ، مارپیچ و پوسته مانند هستند که از تخم‌های داخل آن محافظت می‌کند.

مدتهاست که محققان در مورد منشاء این مورد تخم مرغ متعجب شده اند. این بسیار شبیه به پوسته مروارید معروف ناتیلوس (Nautilus pompilius) است. این خویشاوند بسیار دور آرگونات دارای یک پوسته سخت واقعی است و در کف اقیانوس زندگی می کند. در حالی که پوسته تخم آرگونات و پوسته ناتیلوس از طریق ترشح پروتئین‌ها تشکیل می‌شوند، طبق گزارش‌ها، شکل متفاوتی دارند و در سطح میکروسکوپی متفاوت به نظر می‌رسند.

تیمی از محققان ژاپنی به رهبری ماساآکی یوشیدا و داوین ستیامارگا تلاش کردند پیشینه ژنومی آرگونات ها را آشکار کنند و نشان دهند که چگونه این گونه با اقیانوس سازگاراست. دانشمندان قبلاً از هدف قرار دادن آرگونات ها اجتناب کرده بودند زیرا نگهداری این حیوانات در آکواریوم برای اهداف تحقیقاتی دشوار بود. با این حال، نویسندگان در این مطالعه  به مکانی در دریای ژاپن برای به دست آوردن نمونه های تازه دسترسی داشتند.

داده های جدید ژنومی که در اینجا کشف شده اند، بینشی در مورد چندین ویژگی مربوط به تکامل پوسته و تشکیل پوسته تخم مرغ مانند ارائه می دهند. محققان ژن‌های کدکننده پروتئین تخم‌مرغ را در آرگونات‌ها یافتند و دریافتند که بیشتر این ژن‌ها برای تشکیل پوسته در گونه‌های دوردست، از جمله ناتیلوس، استفاده نمی‌شوند. این نشان می‌دهد که در حالی که اجداد دور اختاپوس‌های آرگونات احتمالاً دارای پوسته بوده‌اند، پوسته‌ها به شکل تخم‌مرغ تکامل نیافته‌اند.

ما نشان داده‌ایم که برخلاف تصور رایج، سفالوپودها لزوماً تکامل ژنومی مشخصی از خود نشان نمی‌دهند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که یافته‌های ما به تحقیقات در مورد تکامل ژنوم متازوئن‌ها، نرم تنان و سفالوپودها کمک کند، که تا کنون عمدتاً ناشناخته مانده است.

این مطالعه در مقاله جدیدی در Genome Biology and Evolution، مجله ای که توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است، ارائه شده است.

منبع: biology news

مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل