نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه سیستم تولیدمثلی به پیری زودرس کمک می‌کند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه پیتسبورگ و UPMC انجام شد، نشان داد که اختلال در فرآیندی به نام میوز در سلول‌های تولیدمثلی C. elegans باعث تسریع امضای ژن پیری می‌شود.

این مطالعه هیجان انگیز است زیرا اولین شواهد مستقیم که دستکاری در سلامت سلول های تولید مثلی که منجر به پیری زودرس و کاهش طول عمر می شود را بررسی می‌کند. پیامدهای این یافته عمیق است و نشان می دهد که وضعیت سیستم تولید مثل نه تنها برای تولید فرزندان بلکه برای سلامت کلی نیز مهم است.نشان داده شده است که تناسب اندام باروری بر پیری و سلامت انسان نیز تأثیر دارد.

مسئله این است که بررسی مستقیم این نوع علت و معلول در انسان دشوار است. دانشمندان برای این کار به سراغ Caenorhabditis elegans، کرم میکروسکوپی رفتند که به دلیل عمر کوتاه (سه هفته از تولد تا مرگ) و مسیرهای ژنتیکی مشترک با انسان، سیستم ایده آلی برای تحقیقات پیری است. محققان نوعی میوز را مورد مطالعه قرار دادند. تقسیم سلولی موجود در همه حیوانات از مخمر گرفته تا انسان که منحصراً در سلول هایی که قرار است اسپرم یا تخمک تولید کنند اتفاق می افتد. آنها کشف کردند که حیوانات دارای جهش در ژن های میوز، عمر کوتاه تری نسبت به همتایان خود داشتند.

بخش هیجان انگیز این کار این بود که این حیوانات همچنین نشانه هایی از هموستاز پروتئین مختل را نشان دادند. اختلال در تعادل پروتئین‌های درون سلول‌ها در قلب بیماری‌های عصبی مرتبط با افزایش سن، مانند بیماری آلزایمر است. هنگامی که محققان هموستاز پروتئین را در کرم ها بهبود بخشیدند، از کاهش طول عمر جلوگیری شد.

این یافته ها به اختلال در پروتئوستاز به عنوان یک مکانیسم کلیدی مرتبط با سلامت باروری و پیری اشاره می کند. سپس، تیم تغییرات بیان ژن را بررسی کردند. در روز اول بزرگسالی، جهش‌یافته‌های میوز ژن‌هایی را بیان کردند که به‌طور قابل‌توجهی شبیه به آن کرم‌های معمولی بودند که تا روز دهم بیان نمی‌شدند.از نظر انسانی، مانند فردی در اوایل 20 سالگی است که ظاهر فیزیکی، فیزیولوژی و امضای ژنی یک پیرمرد 70 ساله دارد. درهم‌تنیدگی با میوز اثرات چشمگیری بر طول عمر دارد و پیری را تسریع می‌کند.

دانشمندان گفتند: «با اطلاع از کارمان می‌خواهیم پانلی از ژن‌های مرتبط با سن ایجاد کنیم و از آن برای غربالگری خون و بزاق بیماران استفاده کنیم. اگر شواهدی از افزایش ژن های مشابه در بیماران مشاهده کنیم، اولین قدم بزرگ در جهت گسترش چنین مطالعاتی به زنانی است که یائسگی زودرس و ناباروری دارند».

دانشمندان امیدوارند که در نهایت این کار بتواند آزمایش‌هایی را برای تشخیص زودهنگام آسیب‌های سلامتی ناشی از ناهنجاری‌های تولید مثل و درمان‌های جدید با استفاده از داروهای موجود برای درمان چنین بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک کنند.

منبع: biology news
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل