نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راز ساخت گوی‌های سنگی باستانی چیست؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، این گوی ها در مکان هایی در سانتورینی، کرت، قبرس و سایر جزایر یونان کشف شده اند. چندین نظریه در مورد کاربردهای بالقوه آنها وجود دارد، از جمله سنگ های زنجیری، پرتاب توپ، سیستم های شمارش و.. . تیم محققان از دانشگاه بریستول قبلاً تحقیقاتی انجام داده بودند که نشان می داد در میان کره ها تنوع اندازه وجود دارد. آن ها هر گونه الگوی ممکن را در غلظت های این کره بررسی کنند تا به استفاده بالقوه آنها کمک کنند.

دکتر کریستین فرنی و دکتر کنستانتینوس تریمیس از دپارتمان باستان شناسی دانشگاه بریستول اخیراً مطالعه ای را منتشر کردند که ویژگی های مشترک 700 سنگ کشف شده در شهر آکروتیری در عصر برنز در جزیره سانتورینی را بررسی کرد. سن این سنگ ها از حدود 4500 تا 3600 سال متغیر بوده است. این سنگ ها که کوچکتر از توپ گلف هستند در رنگ های مختلف و از مواد مختلف ساخته شده اند. تجزیه و تحلیل سنگ ها را در دو گروه سنگ های بزرگ و کوچک قرار داد. علاوه بر این، در آکروتیری و سایر سکونتگاه‌ها در سراسر دریای اژه، تخته‌های سنگی با نشانه‌های جام کم‌عمق وجود دارد که گوی‌ها می‌توانستند در آن قرار بگیرند.

مهمترین یافته این مطالعه این است که اسپیرها در دو خوشه اصلی (یکی از سنگهای کوچکتر و یکی از سنگهای بزرگتر) قرار می گیرند. اهمیت اجتماعی کره‌ها، همانطور که در نحوه قرارگیری آنها در حفره‌های خاص مشخص می‌شود، بیشتر از این ایده حمایت می‌کند که گوی‌ها بخشی از یک بازی هستند که برای تعامل اجتماعی انجام می‌شدند.

این تیم همچنین امیدوار است که از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تعیین نحوه اجرای بازی استفاده کند.

منبع: biology news
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل