نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آپنه خواب زمینه ساز ابتلا به آلزایمر است

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان مدت‌هاست که ارتباط ثابتی بین آپنه خواب و چندین نوع زوال عقل را شناسایی کرده‌اند. یک بررسی سیستماتیک که در اوایل سال جاری منتشر شد، این ارتباط را مستحکم کرد و دریافت که آپنه خواب به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را افزایش می دهد.

مطالعات تصویربرداری مغز، ارتباط بین آپنه خواب و پروتئین های سمی در مغز که معمولاً با بیماری آلزایمر مرتبط است، پیدا کرده است. به علاوه، تحقیقی که بافت مغز پس از مرگ افراد مبتلا به آپنه خواب را بررسی کرد، نشانه‌های پاتولوژیک دژنراسیون عصبی را نشان داد. نویسندگان مطالعه جدید برای درک بهتر اینکه آیا آپنه خواب مستقیماً باعث آسیب عصبی می‌شود، تکنیکی برای مدل‌سازی تنفس اختلال خواب در موش‌ها ایجاد کردند. هدف این بود که ویژگی‌های کلیدی آپنه خواب را بهتر تکرار کنیم و اثرات آن بر مغز را در غیاب سایر بیماری‌های همراه مانند بیماری قلبی عروقی یا دیابت بررسی کنیم.

الیزابت کولسون، یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح داد: «ما یک روش جدید برای ایجاد تنفس مختل در خواب ایجاد کردیم این نشان داد که هیپوکسی، زمانی که مغز از اکسیژن محروم می شود باعث همان انحطاط انتخابی نورون ها می شود که مشخصاً در زوال عقل می میرند».جالب توجه است، محققان دریافتند که محرومیت مزمن از خواب در موش‌ها همان ویژگی‌های پاتولوژیک این نوع تنفس اختلال خواب را ایجاد نمی‌کند، حتی اگر کمبود خواب حافظه کاری را مختل کند. بنابراین، نتیجه مطالعه این است که به نظر می‌رسد آپنه خواب یک عامل خطر برای ایجاد آلزایمر است. رایج ترین درمان آپنه خواب استفاده از دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم راه هوایی) است که از هیپوکسی در هنگام خواب جلوگیری می کند.

کولسون گفت: «ما نتوانستیم CPAP را برای موش‌ها تطبیق دهیم، اما به طور تجربی از هیپوکسی جلوگیری کردیم و این اختلال شناختی و مرگ نورون‌ها را متوقف کرد و همچنین آسیب‌شناسی آلزایمر را کاهش داد. این نشان می دهد که درمان آپنه انسدادی خواب با CPAP پتانسیل کاهش خطر زوال عقل را دارد».

تحقیقات آینده برای بررسی بهتر مزایای مغز درازمدت استفاده از دستگاه CPAP مورد نیاز خواهد بود. کولسون می‌گوید:« این مطالعات در حال انجام است، اما در عین حال، او توصیه می‌کند کسانی که از نظر بالینی آپنه خواب تشخیص داده شده‌اند از دستگاه‌های CPAP استفاده کنند.آزمایش‌های انسانی در مراحل اولیه با پزشکان خواب در بریزبن و سیدنی در حال انجام است تا ارتباط بین هیپوکسی و اختلالات شناختی پایدار را تعیین کنند و اینکه آیا CPAP می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد یا خیر».

این مطالعه در Nature Communications منتشر شده است.

منبع: new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل