نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش مهم واکسیناسیون دام‌ها بر سلامت انسان

به گزارش سیناپرس اردبیل، واکسن های دامپزشکی نقش اساسی در حفاظت از حیوانات مزرعه، حیوانات وحشی و حیوانات خانگی در برابر بیماری های تهدید کننده حیات دارند. واکسن ها همچنین نیاز به آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهند و امکان تولید غذایی کافی را برای جمعیت انسان در حال رشد فراهم می کنند.

برنامه جهانی که شامل واکسیناسیون دامپزشکی می‌شود، یکی از بزرگترین دستاوردها در دامپزشکی است. واکسن‌های دامپزشکی نسل اول شامل واکسن‌های غیرفعال و تضعیف شده، موفقیت قابل توجهی در صنایع دام و طیور به دست آورده‌اند. با این حال، این واکسن های کلاسیک با معایب احتمالی همراه هستند. در حالی که واکسن های غیرفعال نمی توانند پاسخ های ایمنی طیف وسیعی را القا کنند، واکسن های ضعیف شده زنده با خطر گسترش بیماری مرتبط هستند.

مضرات واکسن های نسل اول در واکسن های نسل دوم و واکسن های نسل سوم بررسی شده است. واکسن های مورد استفاده در دام و طیور به حفظ سلامت مطلوب دام و بهبود تولید حیوانات غذایی کمک می کند. در مجموع، این تلاش ها منجر به افزایش عرضه پروتئین حیوانی با کیفیت بالا به جمعیت انسانی رو به رشد می شود.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، جمعیت جهانی انسان در حال حاضر در سال 2022 به 8 میلیارد نفر می رسد. انتظار می رود این رقم در سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر برسد. برای پاسخگویی به تقاضای غذای جمعیت انسانی که به سرعت در حال رشد هستند، افزایش قابل توجهی در تولید غذای حیوانات وجود دارد. واکسن های دامپزشکی نقش اساسی در رفع این نیاز دارند.

علاوه بر محافظت از حیوانات، واکسن‌های دامپزشکی خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را که از طریق راه‌های مختلف انتقال از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، کاهش می‌دهد.

بیماری همه گیر ویروس کرونا در 2019 (COVID-19) بارزترین نمونه از افزایش آسیب پذیری انسان در برابر بیماری های مشترک بین انسان و دام است.توسعه سریع واکسن های دامپزشکی جدید می تواند نقشی حیاتی در کنترل ظهور این بیماری ها داشته باشد. واکسن های دامپزشکی ساخته شده علیه پاتوژن های مختلف (اشریشیا کلی و سالمونلا انتریتیدیس) به کاهش ریزش پاتوژن از حیوانات آلوده کمک می کند و بنابراین، خطر بیماری های منتقله از غذا را در انسان کاهش می دهد.

واکسن های دامپزشکی نیاز به آنتی بیوتیک هایی را که برای درمان عفونت در حیوانات استفاده می شود کاهش می دهد. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به پیدایش باکتری های مقاوم در حیوانات شود. مصرف غذای حیوانی خام یا نیم پز ممکن است منجر به انتقال باکتری های مقاوم از حیوانات به انسان شود. مصرف سبزیجات، میوه ها یا آب آلوده به مدفوع حیوانات نیز می تواند انسان را با باکتری های مقاوم آلوده کند. استفاده از واکسن برای جلوگیری از عفونت به جای آنتی بیوتیک، خطر مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش می دهد.

 

منبع: biology news
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل