کشف یک شهاب سنگ عظیم و خطرناک برای زمین

به گزارش سیناپرس اردبیل،اخترشناسان سه شهاب سنگ جدید نزدیک به زمین، را کشف کردند. یکی از شهاب سنگ ها از بزرگترین شهاب سنگ های شناخته شده است که به طور بالقوه برای زمین خطرناک تلقی می شود.

بنابراین ناسا و سازمان‌های دیگر مراقب آسمان هستند تا هر چیزی را که ممکن است در آینده در مسیر ما قرار گیرد فهرست‌بندی کنند. اکنون، تیمی از ستاره شناسان با استفاده از دوربین انرژی تاریک سه شهاب سنگ جدید را در همسایگی عمومی ما کشف کرده اند. یکی از آنها حدود 1 کیلومتر عرض دارد و از هر جسم کشف شده قبلی به دور خورشید نزدیکتر است. سطح آن به دمای حدود (932 درجه فارنهایت) می رسد که آنقدر گرم است که سرب را ذوب کند.

دومین شهاب سنگ که با نام 2021 LJ4 شناخته می شود، کوچکتر است و وسعتی بین 300 تا 400 متر دارد و مداری در مدار زمین دارد و در طول مسیر از مسیرهای زهره و عطارد عبور می کند.

اما سومین شهاب سنگ تازه کشف شده جذاب ترین آنهاست. این سنگ که با نام 2022 AP7 شناخته می‌شود، قطر عظیمی معادل 1.5 کیلومتر دارد، که اندازه نگران‌کننده‌ و خطرناکی است.

ستاره‌شناسان هر چیزی را با عرض بیش از 1 کیلومتر به‌عنوان قاتل سیاره زمین در نظر می‌گیرند. بدتر از آن، 2022 AP7 دارای مداری است که آن را به اندازه کافی به مدار زمین نزدیک می کند تا به عنوان یک شهاب سنگ خطرناک واجد شرایط شود. خوشبختانه خبرهای خوبی نیز وجود دارد، 2022AP7  در رزونانس 5:1 با زمین است. این بدان معناست که 2022 AP7 پنج سال طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد، و این در یک الگوی منظم با مدار یک ساله زمین اتفاق می افتد به طوری که این دو هرگز در آن نقطه در یک زمان قرار نگیرند.

با این حال، این واقعیت که چنین سنگ بزرگی برای مدت طولانی ناشناخته مانده است، جای نگرانی دارد. مسئله اصلی این است که درخشندگی شدید خورشید تشخیص شهاب سنگ هارا بین زمین و خورشید دشوار می کند. بیشتر اجرام فهرست‌بندی‌شده با نگاه کردن به بیرون در منظومه شمسی پیدا شده‌اند، اما این یک نقطه کور بزرگ بوده است.

ستاره شناسان خوشبین هستند که اکثریت شهاب سنگ های بزرگ را در مجاورت خود کشف کرده اند.اسکات شپارد، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «احتمالاً فقط تعداد کمی شهاب سنگ با اندازه‌های مشابه برای یافتن باقی مانده است، و این شهاب سنگ های کشف‌نشده بزرگ احتمالاً مدارهایی دارند که در بیشتر مواقع آنها را در مدارهای زمین و زهره نگه می‌دارد».

تنها حدود 25 شهاب سنگ با مداری در مدار زمین کشف شده است، زیرا رصد در نزدیکی تابش خیره کننده خورشید دشوار است.

منبع: new atlas