نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گاز طبیعی آشپزخانه آلاینده‌های سرطان‌زا تولید می‌کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، بنزن یکی از آلاینده هایی است که باعث بزرگترین نگرانی‌ها می‌باشد. این ماده  باعث سرطان خون می‌شود و همچنین با لنفوم مرتبط است.

دانشمندان دریافتند گاز طبیعی حاوی آلاینده های خطرناک هوای متعددی است که می تواند بر کیفیت هوا و سلامت عمومی تأثیر بگذارد. بر اساس تحقیقات جدید موسسه تحقیقات علوم انرژی، گاز طبیعی که برای گرم کردن و پخت و پز به میلیون‌ها خانه منتقل می‌شود، حاوی سطوح بالایی از مواد سرطان‌زا و آلاینده‌های خطرناک هوا است.

این مطالعه نشان داد که حتی نشت گاز در سطح پایین از اجاق‌های آشپزخانه در زمانی که خاموش هستند، می‌تواند غلظت بنزن را در خانه‌ها تا هفت برابر ایجاد کند. بنزن درواقع آلاینده ای است که باعث بزرگترین نگرانی‌ها برای سلامتی می‌شود.

محققان 185 نمونه گاز نسوخته را از اجاق‌های آشپزخانه در بعضی کشور ها جمع‌آوری کردند. تقریباً در هر نمونه، آنها بنزن و سایر آلاینده های خطرناک هوا را شناسایی کردند. به گفته دانشمندان نشت گاز طبیعی  منبع آلاینده های خطرناک هوا است که تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

سیاست‌هایی که به تدریج وسایل گازسوز را کنار می‌گذارند نه تنها برای آب و هوای ما خوب هستند، بلکه مطالعه دانشمندان نشان می‌دهد که این سیاست‌ها با بهبود کیفیت هوای داخل و خارج از خانه، مزایای بهداشت عمومی مهمی را نیز ارائه می‌کنند.

این مطالعه در Environmental Science & Technology منتشر شد.

 

منبع: scitech daily
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل