نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف یک برخورد خیره کننده از شهاب سنگ در مریخ

به گزارش سیناپرس اردبیل، فرودگر اینسایت ناسا در 24 دسامبر گذشته زلزله‌ای بزرگ را ثبت کرد، دانشمندان بعدها علت آن زمین‌لرزه را فهمیدند. یک برخورد شهاب ‌سنگی که یکی از بزرگترین اصابت شهاب‌سنگ به مریخ بود دلیلی این زمین لرزه ی مریخی ثبت شد. این شهاب‌سنگ تکه‌های یخی به اندازه تخته سنگ را حفاری کرد.                                                                                                                                                                            دانشمندان وقتی به تصاویر قبل و بعد از مدارگرد شناسایی مریخ ناسا نگاه کردند و یک دهانه جدید را مشاهده کردند، تشخیص دادند که این زمین لرزه ناشی از برخورد شهاب سنگ بوده است. این رویداد و اثرات آن فرصتی نادر برای دیدن چگونگی لرزش زمین در مریخ را فراهم کرد. تخمین زده می شود که شهاب سنگ بین (5 تا 12 متر) گستردگی داشته باشد. این برخورد در منطقه‌ای به نام Amazonis Planitia، دهانه‌ای به طول تقریباً (150 متر) و عمق (21 متر) را منفجر کرد. تصور می‌شود که این یکی از بزرگترین دهانه‌هایی است که تاکنون شاهد شکل‌گیری آن در منظومه شمسی بوده ایم.

اینسایت در حال مطالعه پوسته، گوشته و هسته مریخ است. امواج لرزه ای کلید این ماموریت هستند و اندازه،عمق و ترکیب لایه های داخلی مریخ را آشکار کرده اند. در اواخر سال 2021، دانشمندان InSight به بقیه تیم گزارش دادند که یک زلزله بزرگ را در 24 دسامبر شناسایی کرده اند. و دو دوربین را روی MRO کار می کند. دوربین زمینه (CTX) تصاویر سیاه و سفید و با وضوح متوسط ارائه می دهد، در حالی که تصویرگر رنگی مریخ (MARCI) نقشه های روزانه کل سیاره را تولید می کند و به دانشمندان امکان می دهد تغییرات آب و هوایی در مقیاس بزرگ مانند طوفان گرد و غبار منطقه ای اخیر را ردیابی کنند.

لیلیا پوزیولووا، سرپرست گروه علوم و عملیات مداری در MSSS، گفت: «تصویر برخورد با عکس‌هایی که قبلاً دیده بودم، و منطقه انفجار چشمگیر که در غبار مریخ حفظ شده بود، متفاوت بود. نمی‌توانستم تصور کنم که شاهد برخورد، انفجار اتمسفر و زباله‌هایی که کیلومترها به پایین پرتاب شده‌اند، چگونه بوده است».

تعیین سرعت ظاهر شدن دهانه ها در مریخ برای اصلاح جدول زمانی زمین شناسی این سیاره بسیار مهم است. در مریخ و ماه، دهانه‌های بیشتری نسبت به زمین وجود دارد.

منبع:science daily
مترجم: پریناز نصرتی

 

 

 

خروج از نسخه موبایل