نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وقف علمی اثر گسترده ای در جامعه دارد

 زمین اصلی این مرکز واقع در خیابان پاستور تهران حدود 100 سال پیش توسط عبدالحسین فرمانفرما برای انجام خدمات پزشکی، پیشگیری از بیماری‌ها و انجام کارهای تولیدی و تحقیقاتی وقف شد. از آن سال تاکنون این مرکز منشاء خیری برای انجام خدمات عظیم پزشکی و ریشه کنی برخی از بیماری‌ها شده است.

پس از آن پسر او( مرحوم دکتر صبار میرزا فرمانفرما) که زمانی ریاست این انستیتو را برعهده داشت، خانه خود را برای ایجاد بخش واکسیناسیون مورد نیاز مردم منطقه شمال تهران وقف کرد؛ پایگاه تجریش انستیتو در سال 1385 وقف شد؛ فعالیت 120 هیات علمی و ۲ شرکت بزرگ به نام‌های سیناژن و آریوژن محصول این موقوفه ‌ها طی 100 سال گذشته اند.

دکتر مصطفی قانعی، رییس انستیتو پاستور تهران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس به اهمیت موضوع وقف علمی پرداخت و در این باره گفت: انیستیو پاستور از جمله موقوفاتی است که بر علم، خدمت و فناوری می پردازد. ثمره فعالیت آن طی سال‌های مختلف فارغ التحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان در رشته زیست فناوری یا بیوتکنولوژی است.

وی اظهارکرد: این مرکز در یکصد سال گذشته توانسته است بسیاری از بیماری‌های واگیر دار کشور را کنترل کند و درحال حاضر نیز واکسن های با تراز کیفیت بالا تولید می کند.

وی به جایگاه وقف علمی از دیرباز تاکنون اشاره کرد و گفت: از زمان‌های قدیم تاکنون امر وقف بنابر تاکید علمای اسلامی در بین ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در گذشته تمام علوم در حوزه های علمیه تدریس می شد اما بعدها تفکیک حوزه‌های علم و فناوری از علوم دینی باعث شد به این امر در حوزه های علمی کمتر پرداخته شود.

وی به نتیجه اثر بخش وقف علمی پرداخت و افزود: فعالیت اثر بخش و موثر امروز شرکت های بزرگ این مرکز به واسطه ثمره وقف و کار خیری است که واقف اصلی آن در یکصد سال پیش انجام داده است.

رییس انستیتو پاستور تهران تصریح کرد: امیداوریم تا 2 سال آینده طبق برنامه انیستیو پاستور اکثر واکسن‌های انسانی در این مرکز تولید شود.همچنین انشاءا… پروژه بزرگی در حوزه سلامت طی سال های آینده در میدان تجریش اجرا و ثمره آن متوجه خیر و واقف خواهد شد.

دکتر قانعی یاد آور شد: انستیتو پاستور ایران طی این سال‌ها، ضمن انجام رسالت وسیع آموزشی نقش تاثیر گذار و به سزایی در کاهش مرگ و میر و کنترل بیماری‌های واگیر دار نه تنها در ایران بلکه در منطقه و سایر کشورها داشته است؛ بطوریکه سال 1353 انستیتو پاستور ایران 5 میلیون دوز واکسن آبله را تولید و به اروپا اهدا کرده است.

وی به نقش رسانه‌ها در نهادینه کردن این امر مهم در کشور اشاره کرد و گفت: رسانه ها نقش بسیار مهمی در سمت و سو دادن خیران به این امر دارند؛ رسانه های عمومی می توانند خیران را توجیه کنند که کدامیک از امور خیر برای جامعه مهمتر و اثر بخش تر است. رسانه ها می توانند توجه بسیاری از خیران را جلب و اثر یک عمل خیر را به مردم نشان دهند.

وی تصریح کرد: مرحوم فرمانفرما در بین کارهای خیر، انستیتو را پایه گذاری کرد؛ کاری که اثر بخشی و آوازه آن نسبت به سایر کارهای وقف بیشتر است. کار خیری که پیشگیری، آموزش، فناوری و خدمت را مورد توجه قرار داده است. به عنوان مثال ما به کودک یک ساله واکسن تزریق می‌کنیم تا 70 سال ایمن باشد. این نوع وقف خواه ناخواه اثر بیشتری در بین مردم دارد .بنابراین پیشنهاد می کنم رسانه ها بیش از گذشته به اهمیت این امر در جامعه بپردازند.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل