دیر غذا خوردن از عوامل ایجاد چاقی است

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان در بیمارستان بریگهام، در مطالعه اخیر دریافتند که زمان وعده های غذایی تأثیر زیادی بر مصرف انرژی، اشتها و مسیرهای مولکولی ما در بافت چربی دارد. تحقیقات جدید شواهد تجربی ارائه می دهد که مصرف غذای دیرهنگام انرژی را کاهش می دهد، گرسنگی را افزایش می دهد و بافت چربی را تغییر می دهد که همه این ها ممکن است خطر چاقی را افزایش دهند. چاقی و عدم چربی سوزی خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

Frank Scheer، نویسنده ارشد، مدیر برنامه کرونوبیولوژی پزشکی در بخش خواب و اختلالات شبانه‌روزی بریگام، توضیح داد: «ما می‌خواستیم مکانیسم‌هایی را آزمایش کنیم که ممکن است توضیح دهد چرا دیرخوردن خطر چاقی را افزایش می‌دهد. دیر غذا خوردن با افزایش خطر چاقی، افزایش چربی بدن و کاهش موفقیت در کاهش وزن مرتبط است».

اختلالات شبانه روزی و غذا خوردن چهار ساعت بعد ازاحساس گشنگی تفاوت قابل توجهی در میزان نحوه کالری سوزی و نحوه ذخیره چربی دارد. در مجموع 16 فرد برای بررسی این موضوع مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان زمان خواب و بیداری مشخصی را برای دو تا سه هفته گذشته حفظ کردند و آنها از نزدیک رژیم غذایی و برنامه غذایی مشابهی را در خانه برای سه روز آخر قبل از ورود به آزمایشگاه دنبال کردند.

نتایج نشان داد که دیر غذا خوردن  تأثیرات عمیقی بر گرسنگی و هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتهای لپتین و گرلین داشت که بر انگیزه ما برای خوردن تأثیر می‌گذارند. به طور خاص، سطح هورمون لپتین، که سیگنال سیری را نشان می دهد، در طول 24 ساعت در شرایط دیرخوردن نسبت به شرایط اولیه غذا خوردن کاهش یافت. وقتی شرکت‌کنندگان دیرتر غذا خوردند، کالری‌ها را با سرعت کمتری سوزاندند و بیان ژن بافت چربی را به سمت افزایش چربی‌زایی و کاهش لیپولیز نشان دادند که باعث رشد چربی می‌شود. قابل ذکر است، این یافته‌ها مکانیسم‌های فیزیولوژیکی و مولکولی هم‌گرا را نشان می‌دهند که زمینه‌ساز همبستگی بین دیرخوردن و افزایش خطر چاقی است.

دانشمندان با استفاده از یک مطالعه تصادفی، و کنترل شدید عوامل رفتاری و محیطی مانند فعالیت بدنی، وضعیت بدن، خواب و قرار گرفتن در معرض نور، توانستند تغییرات در سیستم‌های کنترل مختلف دخیل در تعادل انرژی را تشخیص دهند، که نشانگر چگونگی بدن ما است.

یافته های محققان اخیرا در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع:biology news