جستجوی ردپای طوفان‌های تشعشعی نجومی در تنه درختان

به گزارش سیناپرس اردبیل، اکنون دانشمندان استرالیایی با تجزیه و تحلیل سوابق گذشته، شواهدی از طوفان‌های تشعشعی عظیمی یافته‌اند که به صورت دوره‌ای در سیاره رخ می داده است.

در سال 1859، کمتر از یک روز پس از مشاهده شعله‌های عظیم خورشیدی توسط ستاره‌شناسان، زمین با شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی تاریخ برخورد کرد. شفق های قوی تقریباً تا خط استوا قابل مشاهده بودند، سیستم های تلگراف کوتاه شدند و حتی در ایستگاه های تلگراف آتش سوزی شد.

این به عنوان رویداد Carrington شناخته شد.سوابق طبیعی حفظ شده در حلقه‌های درخت نشان می‌دهد که رویدادی تقریباً 10 برابر قوی‌تر سال ها بعد رخ داده است که می‌تواند محدودیت‌هایی را که خورشید می‌تواند تولید کند را از بین ببرد. در واقع، در حدود 10000 سال گذشته، شش تابش بزرگ شناخته شده است که رویدادهای Miyake نامیده می شوند.

اگر چنین چیزی امروز اتفاق بیفتد، نتایج برای شبکه‌های برق گسترده و شبکه‌های ارتباطی ما فاجعه‌بار خواهد بود، با پیش‌بینی‌هایی که بهبود آن سال‌ها طول خواهد کشید. بنابراین برای به دست آوردن درک بهتر از آنها، محققان دانشگاه کوئینزلند سوابق تاریخی رویدادهای Miyake را بررسی کردند تا دریابند که آنها چقدر قوی هستند و چه زمانی در رابطه با چرخه های منظم خورشید رخ می دهند.

برای انجام این کار، تیم سیستمی را برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های موجود در حلقه‌های درختان از سراسر جهان و مدل‌سازی چرخه کربن جهانی در 10000 سال گذشته توسعه دادند. به طور خاص، آنها به دنبال کربن 14 بودند، یک ایزوتوپ رادیواکتیو که هنگام برخورد تشعشعات کیهانی به جو زمین تولید می شود. سپس درختان در حین رشد، آن را می گیرند و رکورد درون حلقه های خود را حفظ می کنند. کربن 14 می تواند نشان دهنده طوفان های تشعشعی بزرگ از فضا باشد.

دکتر بنجامین پوپ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «بر اساس داده‌های موجود، تقریباً یک درصد احتمال دارد که ظرف یک دهه آینده شاهد طوفان های تشعشعی نجومی دیگری باشیم. اما ما نمی دانیم چگونه آن را پیش بینی کنیم یا چه آسیب هایی ممکن است ایجاد کند. این ها کاملاً هشداردهنده هستند و پایه‌ای برای تحقیقات بیشتر می‌سازند».

 

منبع: new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا