چرا کودکان ناگهان چرت زدن را رها میکنند؟
به گزارش سیناپرس اردبیل و به نقل از اسکای، چرت زدن برای رشد مغز و پردازش حافظه، امری حیاتی است، اما دانشمندان تاکنون در مورد اینکه چه زمانی و چرا کودکان نوپا چرت زدن را متوقف میکنند، اطلاعات زیادی نداشتند.
پروفسور "ربکا اسپنسر"(Rebecca Spencer) از دانشگاه ماساچوست این مطالعه تحقیقاتی را رهبری کرده است و در آن به بررسی این موضوع که چرا برخی از کودکان چهار یا پنج ساله تمایل به چرت روزانه دارند، در حالی که برخی از کودکان سه ساله آن عادت را ترک کردهاند، پرداخته است. نتایج این یافتهها "رابطه بین تغییر در چرت زدن و حافظه و رشد مغز" را نشان داد.
پروفسور اسپنسر گفت: وقتی کودکان کوچک در حال چرت زدن هستند، خاطرات عاطفی و بیانی خود را تثبیت میکنند، بنابراین شاید از خود بپرسید، وقتی این زمان بسیار مهمی برای یادگیری است و چرت زدن به یادگیری کمک میکند، از چرت زدن آنها جلوگیری نکنیم؟
این مطالعه بر روی هیپوکامپ مغز متمرکز شده است که نقش مهمی در فرآیندهای یادگیری و حافظه دارد. نتایج مطالعه قبلی آنها تفاوتی را در رشد هیپوکامپ برای کودکانی که چرت میزنند و آنهایی که دیگر این کار را انجام نمیدهند، نشان داده است.
به گفته محققان، وقتی کودکان خردسال هیپوکامپ نابالغ دارند، به حدی از خاطرات میرسند که میتوان بدون فراموش شدن آنها را ذخیره کرد که این امر نیاز به خواب را در آنها تحریک میکند.
چرت زدن به این خاطرات اجازه میدهد تا در قشر مغز پردازش شوند و فضایی در هیپوکامپ آزاد شود تا در هنگام بیدار شدن از خواب، بیشتر قابلیت ذخیره کردن داشته باشد.
پروفسور اسپنسر گفت: وقتی هیپوکامپ ناکارآمد است، مانند داشتن یک سطل کوچک است. سطل شما سریعتر پر میشود و سرریز میشود و برخی از خاطرات بیرون میریزند و فراموش میشوند. این همان چیزی است که ما فکر میکنیم برای بچههایی که هنوز چرت میزنند، اتفاق میافتد. هیپوکامپ آنها کمتر بالغ است و باید آن سطل را بیشتر خالی کنند. وقتی هیپوکامپ توسعه یافتهتر میشود، کودکان میتوانند از چرت زدن کناره گیری کنند زیرا هیپوکامپ آنها به حدی بالغ شده است که سطل آنها دیگر سراریز نمیشود. پس از آن آنها میتوانند خاطرات را تا پایان روز حفظ کنند و خواب شبانه میتواند کار خود را در انتقال خاطرات به قشر مغز انجام دهد.
پروفسور اسپنسر افزود که شواهد رو به رشد نشان میدهد که این مهم است که به همه کودکان خردسال فرصت چرت زدن داده شود. اکنون مطالعات بیشتری برای پیگیری کودکان در طول زمانهای مختلف مورد نیاز است اما باید گفت مجبور کردن کودکان به ترک چرت زدن میتواند به یادگیری و حافظه نامطلوب منجر شود.
یافتههای این مطالعه در مجله "National Academy of Sciences" منتشر شده است.
منبع: ایسنا