نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت یک گیره رباتیک با الهام از خرطوم فیل

 به گزارش سیناپرس اردبیل، نوک منعطف خرطوم فیل، الهام بخش یک گیره رباتیک همه کاره است که قادر به برداشتن و نگه داشتن انواع اجسام بزرگ و کوچک است. خرطوم فیل که با پوست سخت و پر ازماهیچه ها و اعصاب است و کاربردهای زیادی دارد. حس بویایی قدرتمندی دارد، می تواند آب یا خاک را بمکد و با اشیاء به شکل های مختلف دست و پنجه نرم کند.

چندین سال است که منبع الهام در رباتیک بوده است و کاربردهای آشکاری در عملیات انتخاب و جابجایی دارد و به نظر می رسد آخرین پیشرفت محققان موسسه ماشین آلات بوده است و یکی از تواناترین آنها باشد.

این دستگاه که به عنوان «نخستین دست ربات تقلیدی خرطوم فیل در جهان» است و ترکیبی از قابلیت های یک گیره از نوع پنجه ای با یک گیره مکش است، می تواند اشیا را از طریق ساختارهای نرم در نوک آن نیشگون بگیرد و بگیرد.

سیم‌هایی که توسط یک سیلندر پنوماتیک هدایت می‌شوند در مرکز این ساختار نرم تغذیه می‌شوند و هنگام فعال شدن شکل گیره را تغییر می‌دهند و به پنجه‌های آن اجازه می‌دهند تا حدی روی خود جمع شوند و به اجسام بچسبد.

گیره می‌تواند اشیایی با اشکال، اندازه‌ها و وزن‌های مختلف را بردارد. تیم محققین نشان داد که این دستگاه می‌تواند یک سوزن با قطر 0.25 میلی‌متر به‌علاوه یک جعبه بسته‌بندی که 10 برابر ازآن بزرگ تر بود، را بردارد. کارهای دیگر شامل بسته بندی یک عروسک، شمع قراردادن روی کیک و حتی گل آرایی را می‌تواند انجام دهد. حتی اجسام بسیار نازک را نیز می توان به راحتی گرفته و از روی زمین بلند کند.

محققان بر این باورند که این سیستم بدون نیاز به سنسورها یا کنترل‌های پیچیده عمل می‌کند به این ترتیب، کاربردهای آینده این فناوری شامل ربات‌های مونتاژ در خطوط تولید و روبات‌های خدماتی در سراسر خانه است.

این دستگاه نه تنها می تواند اشیاء با اندازه های مختلف، از قطعات ظریف گرفته تا جعبه، حمل کند، بلکه می تواند به راحتی با آن کار کند، به این معنی که می توان آن را در صنایع مختلف و همچنین زندگی روزمره اعمال کرد.

 

منبع: new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل