نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت آهنربای کیهانی در آزمایشگاه

به گزارش سیناپرس اردبیل، عناصر خاکی کمیاب بخش کلیدی دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی هستند اما با کمبود مواجه هستند. اکنون، دانشمندان راهی برای بازآفرینی یک جایگزین امیدوارکننده پیدا کرده‌اند. یک آهنربای کیهانی که به طور معمول میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا در شهاب‌سنگ‌ها شکل بگیرد، اکنون می‌تواند در چند ثانیه در آزمایشگاه پخته شود.

بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی و قطعات مکانیکی ما به خاک‌های کمیاب متکی هستند. این امر به ویژه برای فناوری‌های سبز صادق است. آهنرباهایی با عملکرد بالا که برای همه چیز از توربین‌های بادی گرفته تا خودروهای الکتریکی حیاتی هستند، به این عناصر نیاز دارند. اما متأسفانه، در واقع در پوسته زمین نادر نیستند و استخراج آنها دشوار است و تولید آنها در حال حاضر در چین متمرکز است.

پروفسور لیندسی گریر، محقق ارشد این مطالعه گفت: «ذخایر خاکی کمیاب در جاهای دیگر وجود دارد، اما عملیات استخراج بسیار مخرب است. برای بدست آوردن حجم کمی از خاک‌های کمیاب باید مقدارزیادی ماده استخراج کرد». به این ترتیب، دانشمندان در حال بررسی راه‌هایی برای بازیافت خاک‌های کمیاب از باتری‌ها و وسایل الکترونیکی قدیمی، استخراج آنها از منابع جدید مانند فاضلاب و یافتن مواد معدنی رایج‌تری هستند که می‌توانند عملکردهای مشابهی را انجام دهند.

در مطالعه جدید، محققان کمبریج جایگزین امیدوارکننده‌ای به نام تتراتانیت را بررسی کردند. این کانی آلیاژی از آهن و نیکل است که در یک ساختار کریستالی روی هم چیده شده‌اند که به آن خواص مغناطیسی شبیه به آهن‌رباهای خاکی کمیاب می‌دهد.

البته مزیت این است که آهن و نیکل بسیار راحت تر به دست می آیند. مشکل اینجاست که یافتن تتراتانیت دشوار است و بیشتر در نمونه‌های شهاب‌سنگ‌ها ظاهر می‌شود. تلاش های قبلی برای تولید مصنوعی آن در آزمایشگاه تا حدی موفقیت آمیز بوده است.

این تیم می‌گوید این کشف می‌تواند به جایگزینی مناسب برای آهن‌رباهای خاکی کمیاب منجر شود، اگرچه بررسی بیشتر در این زمینه لازم است.

 

این تحقیق در مجله Advanced Science منتشر شده است.

منبع:new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل