نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف تاثیر رژیم غذایی با قند بالا بر حس چشایی

به گزارش سیناپرس اردبیل، به نظر می رسد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یک طعم، پاسخ به آن را کسل کننده می کند، اما اینکه آیا مبنای علمی دارد یا خیر، باید بررسی شود. برای این مطالعه جدید، محققان U-M این اثر را در موش‌ها و همچنین اینکه چه فرآیند فیزیولوژیکی ممکن است پشت آن باشد، بررسی کردند. آنها دو گروه از موش ها را مورد مطالعه قرار دادند. هر دو با یک رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند، اما یک گروه آب آشامیدنی شیرین دریافت کردند و گروه دیگر ب آب آشامیدنی معمولی مورد آزمایش قرار گرفتند. پس از چهار هفته، دانشمندان از الکترودهایی برای نظارت بر پاسخ‌های صماخ کوردا (عصبی که سیگنال‌ها را از جلوی زبان به مغز منتقل می‌کند) زمانی که موش‌ها با طعم‌ها ی مختلف مواجه شدند، استفاده کردند.

اعصاب موش ها در هر دو گروه از موش‌ها به طعم‌های شور، ترش، تلخ و همچنین به احساس سرما واکنش نشان دادند. اما زمانی که به آنها محلول شیرین داده شد، اعصاب موش‌هایی که رژیم آب قند داشتند، در مقایسه با گروه کنترل که  آب معمولی مصرف می‌کردند، 50 درصد کاهش پاسخ‌دهی داشتند.محققان در مرحله بعد، سپس بعد از چهار هفته دوباره موش ها را آزمایش کردند. و  حساسیت آنها به شیرینی بازیابی شد، که نشان می دهد این اثر برگشت پذیر است .

سپس تیم بررسی کردند که چه تغییرات فیزیولوژیکی ممکن است پشت این اثر باشد. آنها هیچ تغییری در تعداد جوانه های چشایی و یا هیچ تغییری در نحوه اتصال عصب به آنها پیدا نکردند. با این حال، در درون جوانه‌های چشایی فردی، سلول‌های تشخیص‌دهنده شیرینی کمتری در موش‌های آب قند نسبت به گروه کنترل دیگر که آب معمولی مصرف می‌کردند پیدا کردند.

کار آینده بررسی خواهد کرد که چگونه تغییرات طعمی مانند این ممکن است بر عادات غذایی حیوان و همچنین اثرات فیزیولوژیکی مانند آزاد شدن دوپامین تأثیر بگذارد. و البته، مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که آیا این مکانیسم در انسان نیز وجود دارد یا خیر.

از آنجایی که ما پستانداران هستیم و سیستم‌های چشایی ما شبیه موش‌ها است، این بهترین شواهد موجود نشان می‌دهد که رژیم غذایی با قند بالا سیستم حس چشایی را تغییر می‌دهد. بنابراین این ممکن است بر انتخاب های غذایی شما تأثیر بگذارد. هم چنین این امکان وجود دارد متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار دهد.

این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.

منبع:new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

 

خروج از نسخه موبایل