نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف دندان‌های فسیلی ۴۳۹ میلیون ساله در چین

 به گزارش سیناپرس اردبیل، دندان‌های فسیلی چینی باورهای دانشمندان را در مورد تکامل مهره‌داران تغییر داده است. یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، بقایای ماهی‌های دندان‌دار را پیدا کرده‌اند که قدمت آن‌ها به 439 میلیون سال قبل می‌رسد، که نشان می‌دهد اجداد کندریشتیان‌های مدرن (کوسه‌ها ) و استیکتیان‌ها (ماهی‌های باله‌دار) خیلی زودتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد پدید آمده‌اند.

یک مکان دورافتاده در استان گوئیژو در جنوب چین، یافته‌های فسیلی باشکوهی را به دست آورده است، از جمله دندان‌های منفرد که متعلق به گونه جدیدی (Qianodus duplicis) از مهره‌داران بدوی مربوط به دوره سیلورین باستان (حدود 445 تا 420 میلیون سال پیش) است.

کیانودوس که از نام باستانی گویژو امروزی نامگذاری شده است، دارای عناصر دندانی مارپیچ مانند غیرمعمولی بود و یکی از نادرترین فسیل‌هایی که در این مکان یافت شد. فاصله متمایز بین دو ردیف دندان های اصلی چیزی است که حلقه های Qianodus را از مهره داران دیگر متمایز می کند. لی کیانگ از دانشگاه نرمال کوجینگ می گوید: «کیانودوس اولین شواهد ملموس را برای دندان ها، از این دوره حیاتی اولیه تکامل مهره داران به ما ارائه می دهد».

بر خلاف دندان‌های کوسه‌های امروزی که دائماً می‌ریزند، محققان بر این باورند که حلقه‌های دندانی کیانودوس در دهان نگهداری می‌شوند و با رشد این حیوان اندازه آن افزایش می‌یابد. این مشاهدات نشان می‌دهد که دندان‌های شیری اولین دندان‌هایی بودند که شکل گرفتند، در حالی که اضافه شدن دندان‌های چرخشی جانبی بعداً در رشد رخ داد.

این مشاهدات توسط یک درخت فیلوژنتیک پشتیبانی می شود که Qianodus را به عنوان یکی از بستگان نزدیک به گروه های کندریشتیان منقرض شده با دندان های مبتنی بر چرخش شناسایی می کند.

این کشف شواهد ملموسی برای وجود مهره‌داران دندان‌دار و دندان‌های کوسه‌مانند ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک ارائه شده در این مطالعه Qianodus را به عنوان یک کندریشتیان اولیه شناسایی می کند، که به این معنی است که ماهی های فک دار قبلاً در سیلورین پایین کاملاً متنوع بودند و اندکی پس از تکامل کانی سازی اسکلتی در دودمان اجدادی مهره داران بدون آرواره ظاهر شدند.

ایوان سانسوم، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: «این مدل‌های تکاملی کنونی برای ظهور نوآوری‌های کلیدی مهره‌داران مانند دندان‌ها وفک‌ها را زیر سؤال می‌برد».

 این یافته ها اخیرا در مجله معتبر Nature منتشر شده است.

منبع: biology news
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل