نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دلیل گرمای شدید در سیاره مشتری چیست؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، جو بالای سیاره مشتری بسیار داغتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. یک مطالعه جدید توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) نشان می‌دهد که یک موج گرمای غیرمنتظره 1292 درجه فارنهایت در جو مشتری گسترش می‌یابد.

در حالی که قطب های معمولی سیارات معمولا سرد هستند، مشتری به طور غیرمعمولی گرم است. JAXA نشان می‌دهد که آب و هوای جوی مشتری بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد. مشتری پنجمین سیاره از خورشید است. این سیاره بزرگترین سیاره در منظومه شمسی است که جرم آن حدود 2/2 برابر کل سیارات دیگر است. قطر آن حدود 11 برابر قطر زمین است.

 

اگرچه مشتری از خورشید دورتر است، چرا جو بالایی مشتری گرمتر از حد انتظار است؟

شفق های قطبی نمایشگرهای درخشان و رنگارنگی از نور هستند که در هنگام تعامل میدان مغناطیسی سیاره با ذرات باردار خورشید روی زمین رخ می دهند. اما اکنون، اخترشناسان می‌گویند که شفق‌های قطبی می‌توانند دمای بسیار داغ‌تری نسبت به آنچه قبلاً در مشتری انتظار می‌رفت، ایجاد کنند. مشتری نیز شفق های قطبی دارد، اما آنقدر قدرتمند هستند که می توانند منطقه اطراف قطب های سیاره را تا بیش از 1000 درجه فارنهایت گرم کنند. آنقدر داغ است که آلومینیوم برنز را ذوب کند. بادهای خورشیدی که بر شفق‌های قطبی تأثیر می‌گذارند، دلیل پیشنهادی و احتمالی برای این هیجان بیش از حد در قطب‌های مشتری است. حتی شگفت‌انگیزتر این است که این امواج گرمایی با سرعت هزاران مایل در ساعت به سمت استوا می‌تابند.

 

شفق‌ها گرمای ثابتی را از بادهای خورشیدی تاثیرگذار به سیاره می‌رسانند

ناحیه قطبی مشتری سفید-گرم است در حالی که سایر مناطق سردتر به رنگ قرمز تیره دیده می‌شوند.
جیمز اودوناگو، دانشمند سیاره‌شناسی، در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد: «به لطف این نقشه‌ها، ما نشان دادیم که شفق‌های قطبی مشتری مکانیسمی است که می‌تواند این دماها را توضیح دهد».

این کشف هیجان‌انگیز است زیرا به ما نشان می‌دهد اتمسفرهای سیاره‌ای چقدر می‌توانند متنوع باشند. ماهواره ای که برای جمع آوری این اطلاعات استفاده می شود، ماهواره جونو (مخفف مشتری مدارگرد نزدیک قطبی) است که توسط لاکهید مارتین ساخته شده و توسط JPL (آزمایشگاه های رانش جت) ناسا اداره می شود. این یک ماهواره منحصر به فرد است که به طور کامل به پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها برای عملکرد متکی است، در حالی که قبلاً و محبوب‌ترین روش‌های پیشرانه RTG (ژنراتور ترموالکتریک رادیوایزوتوپ) بود.

 

منبع: STUDY FIND
متجرم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل