کاهش وزن همیشه خوب نیست

به گزارش سیناپرس اردبیل بر اساس مطالعه ای که بر روی بیش از 200000 نفر انجام شد، کاهش وزن می تواند مضر باشد. چاقی ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 را افزایش دهد. اگرچه تغییر وزن طولانی مدت و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 به طور کامل شناخته نشده است، کنترل وزن ممکن است یک استراتژی مفید برای پیشگیری و مدیریت چاقی و اختلالات مرتبط باشد.

عوارض کاهش وزن سریع؛ هنگامی که تصمیم به رژیم می گیریم اولین هدف کاهش وزن سریع است ولی به عواقب آن فکر نمی کنیم. کاهش وزن معمولا با اصلاح برنامه غذایی و فعالیت جسمی اتفاق می افتد که در رژیم های سریع از بسیاری اصول غافل می شویم.

اضافه وزن سبب افسردگی می شود و گاهی اوقات برعکس این قضیه اتفاق می افتد. مشخص نیست که کدامیک عامل اولیه بوده است. بیشتر افراد بعد از کاهش وزن احساس خوشحالی دارند بعضی نیز تغییری حس نمی کنند. افزایش وزن، یکی از نشانه های شایع همراه با افسردگی است اما می تواند باعث کاهش وزن نیز بشود. متاسفانه یکی از عوارض جانبی متعدد افسردگی از دست دادن اشتها است که به صورت طبیعی باعث می شود یک فرد وزنش را از دست بدهد. با اینکه یک دلیل مشخص برای افسردگی وجود ندارد اما بسیاری از این بیماران با دارو و مشاوره درمان می شوند.

چی سان و همکارانش از دانشکده بهداشت عمومی تی چان هاروارد در ایالات متحده افراد سالم را تجزیه و تحلیل کردند. آنها تکنیک های کاهش وزن را که منجر به کاهش وزن بیش از 4.5 کیلوگرم می شود در هفت گروه طبقه بندی کردند، رژیم غذایی کم کالری، ورزش، روزه داری، برنامه کاهش وزن تجاری و قرص های لاغری.

ورزش برای کنترل و پیشگیری طولانی مدت وزن در افراد چاق موثرتر بود و با کمترین افزایش وزن پس از چهار سال همراه بود.24 سال بعد، بدون توجه به استراتژی کاهش وزن، خطر ابتلا به دیابت برای افراد چاق کاهش یافت. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که در حالی که کاهش وزن می‌تواند برای افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند مفید باشد، استراتژی‌های کاهش وزن برای افراد لاغرهمان سود را به همراه ندارد و استراتژی‌های کاهش وزن باید فقط توسط افرادی که از نظر پزشکی به آن‌ها نیاز دارند استفاده شود.

با این حال، ما اکنون می دانیم که  متأسفانه هنگامی که افراد لاغر سعی می کنند عمداً وزن کم کنند، پیامدهای نامطلوبی را برای سلامتی به همراه دارد. خبر خوب این است که افراد چاق به وضوح با از دست دادن حتی  چند کیلوگرم وزن سود می برند و مزایای سلامتی حتی زمانی که کاهش وزن موقتی باشد، باقی می ماند.

این مطالعه اخیرا در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

 

منبع:BIOLOGY NEWS
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا