چگونه ویتامین D بدن را در زمستان افزایش دهیم؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، در واقع، کمبود ویتامین D شایع‌ترین وضعیت و به‌ویژه در ماه‌های زمستانی که افراد به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی‌کنند، می‌باشد. این به این دلیل است که نور ماوراء بنفش جذب شده از طریق پوست شما باعث تولید ویتامین D می شود و به همین دلیل است که گاهی اوقات به آن "ویتامین آفتاب" می گویند.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ترکیب آلی است که در واقع اصلا ویتامین نیست! یک نوع پروهورمون است که به عنوان "سکوستروئید" شناخته می شود.ویتامین D در نقش خود به عنوان یک پروهورمون، در سیستم غدد درون ریز شما کار می کند تا به تنظیم سطح سروتونین، دوپامین، آدرنالین و نورآدرنالین شما کمک کند.

همچنین به جذب کلسیم و فسفر برای سلامت استخوان و دندان کمک می کند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از سلامت طولانی‌مدت ایمنی حمایت می‌کند.پوست، کلیه‌ها و کبد شما همگی برای سنتز فرم فعال ویتامین D، معروف به کلسیتریول، کار می‌کنند که پزشکان از آن برای اندازه‌گیری سطح پروهورمون شما استفاده می‌کنند.

 

اثرات کمبود ویتامین D بر سلامتی چیست؟

این واقعیت که گیرنده های ویتامین D تقریباً درهرسلول بدن شما یافت می شود، اهمیت آن را برای حفظ تعادل سلامت ذهن و بدن شما نشان می دهد.
 کمبود ویتامین D ممکن است منجر به انواع مشکلات سلامت روانی و جسمی شود. مانند: افسردگی،اختلال موثر فصلی، پوکی استخوان، شکستگی استخوان، راشیتیسم (استخوان های ضعیف و بدشکل) در کودکان، عضلات ضعیف شده، شرایط خود ایمنی، افزایش خطر ابتلا به سرطان، دیابت و فشار خون بالا، افزایش خطر ابتلا به COVID-19 شدید.

یک آزمایش خون از پزشک می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید آیا ویتامین D کافی در سیستم خود دارید یا خیر. علائم کمبود ویتامین D ممکن است شامل ضعف، درد استخوان و اسپاسم عضلانی باشد.

به طور معمول توصیه می شود هر روز حدود 10 تا 30 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید (مخصوصاً در حدود اواسط روز) تا سطح ویتامین D خود را ثابت نگه دارید، اما اگر در هوای سردتر زندگی می کنید انجام این کار دشوار است.

معرفی 4 راه سریع برای افزایش سطح ویتامین D در زمستان:

1. ماهی، تخم مرغ و قارچ بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
2. از لامپ فرابنفش (UV) استفاده کنید.
3. مکمل های غذایی را امتحان کنید.
4. غذاهای غنی شده با ویتامین D را اضافه کنید.

نسخه های غنی شده از برخی از رایج ترین غذاها وجود دارد که به شما کمک می کند ویتامین D اضافی مورد نیاز خود را در طول ماه های زمستان (و در کل سال) دریافت کنید. اینها عبارتند از شیر، غلات، آب میوه، پخش چربی و ماست.

 

منبع:biology news
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا