نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف معمای چگونگی حرکت باکتری‌ها

به گزارش سیناپرس اردبیل، بر اساس یافته های دانشمندان دانشگاه ویرجینیا ، باکتری ها با پیچیدن زائده ها و ایجاد پروانه های موقت از یک پروتئین حرکت می کنند.برای انجام این کار، این تیم از میکروسکوپ الکترونی کرایو و تکنیک‌های مدل‌سازی رایانه‌ای استفاده کردند. زائده هایی که باکتری ها دارند تاژک نامیده می شوند.

باکتری‌ها برای به دست آوردن نیروی محرکه برای گسترش، شکلی پیچ‌دار تولید می‌کنند، که دانشمندان از آن به عنوان «ابر سیم پیچ» یاد می‌کنند. دانشمدان با موفقیت کشف کردند که باکتری ها قادر به انجام این کار هستند، زیرا تاژک آنها از پروتئینی ساخته شده است که تطبیق پذیری به 11 روش مختلف را دارد. هر حالتی که تاژک در آن قرار دارد با هم کار می کند تا به توانایی پیچیدن آن کمک کند. محققان به طور خاص تاژک گونه Saccharolobus islandicus را بررسی کردند.

از این یافته‌ها، محققان به این نتیجه رسیدند که این به طرز شگفت‌انگیزی نشان‌دهنده تکامل همگرا است، که توصیف می‌کند زمانی که موجودات مختلف به طور مستقل تکامل می‌یابند تا انواع یکسانی از صفات را داشته باشند.

از زمانی که این ساختارهای بیولوژیکی میلیاردها سال پیش بر روی زمین پدیدار شدند، 50 سالی که برای درک آنها طول کشیده است، ممکن است چندان طولانی به نظر نرسد.

این مطالعه در مجله Cell منتشر شده است.

 

منبع: study find

مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل