نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجرای پروژه بازسازی ژنوم پستانداران

به گزارش سیناپرس اردبیل، پستانداران، پیشرفته‌ترین مهره‌داران هستند. اعضای آن‌ها در بیشتر اکوسیستم های جهان جانوران، چیره بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای در زنجیره‌های غذایی دارند. پستانداران گرچه از جهت گوناگونی و فراوانی، بسیار کمتر از جانواران دیگر و حتی مهره‌داران (پرندگان و ماهیان) دیگرند؛ ولی به دلیل پیچیدگی دستگاه‌های بدن، و به‌ویژه دستگاه عصبی و مغز، پیشرفته‌تر و بزرگ‌تر بوده و نیز نقش کلیدی در بسیاری از اکوسیستم‌ها دارند.

همه پستانداران زنده امروزی از یک جد مشترک اند که از حدود 180 میلیون سال پیش وجود داشته اند. تیمی جهانی از کارشناسان، اخیرا سازماندهی ژنوم پستانداران  را به صورت محاسباتی بازسازی کرده اند. هریس لوین، استاد برجسته تکامل و بوم شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، و نویسنده ارشد مقاله گفت:« نتایج ما پیامد های مهمی برای درک تکامل پستانداران و تلاش های حفاظتی آن ها دارد».

محققان از توالی ژنومی 32 گونه زنده استفاده کرده اند که انسان ها و شامپانزه ها از جمله این گونه ها بودند. ژنوم مرغ و تمساح نیز به عنوان گروه مقایسه خارجی در تجزیه و تحلیل استفاده شد. محققان 1215 بلوک ژن را شناسایی کردند که در یک کروموزوم به ترتیب یکسان در تمام 32 ژنوم ظاهر می‌شوند. بلوک های سازنده همه ژنوم های پستانداران شامل ژن هایی اند که برای رشد یک جنین طبیعی ضروری هستند.

کروموزوم های پستانداران بیش از 300 میلیون سال است که پایداراند. محققان 9 کروموزوم کامل را در جد پستانداران پیدا کردند که ترتیب ژن های آن ها در کروموزوم های پرندگان امروزی یکسان است.

این یافته قابل توجه ثبات تکاملی نظم و جهت گیری ژن ها روی کروموزوم ها را در یک بازه زمانی طولانی بیش از 320 میلیون سال نشان می دهد. در مقابل، نواحی بین این بلوک‌های حفاظت‌شده حاوی توالی‌های تکراری بیشتری بودند و بیشتر مستعد شکستگی، بازآرایی و تکرار توالی بودند که محرک‌های اصلی تکامل ژنوم هستند.

بازسازی ژنوم اجدادی برای تفسیر  فشارهای انتخابی در ژنوم ها بسیار مهم است. این مطالعه رابطه واضحی بین معماری کروماتین، تنظیم ژن و حفاظت از پیوند ایجاد می کند. این پایه‌ای را برای ارزیابی نقش انتخاب طبیعی در تکامل کروموزوم درحیات پستانداران فراهم می‌کند. محققان توانستند کروموزوم‌های اجدادی را به مرور زمان از اجداد مشترک دنبال کنند. آنها دریافتند که سرعت بازآرایی کروموزومی بین دودمان پستانداران متفاوت است.

 

منبع: biology news

مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل