کشف یک مکانیسم ناشناخته گیاهی

به گزارش سیناپرس اردبیل، محصولات گیاهی مانند ذرت، گندم و برنج منبع اصلی رژیم غذایی برای جمعیت‌های انسانی در سراسر جهان به شمار می‌آیند. مواد غذایی دیگر مورد استفاده انسان که از گیاهان تامین می‌شوند، شامل سبزیجات، ادویه‌ها، ترشی‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها، گیا‌هان و گل‌های خوراکی هستند. نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و غیره نیز از گیا‌هان تولید می‌شوند. حتی حیوانات دیگر مانند گاو‌، خوک‌، گوسفند، بز و غیره به گیا‌هان به عنوان مواد غذایی خود وابسته هستند.

علاوه بر این، از گیاهان چوبی برای تهیه چوب جهت مصارف مختلف مانند تولید کاغذ و صنایع چوبی استفاده می‌شود. بنابراین بررسی گیاهان و مراقبت از آن ها و کشف مکانیسم های تولید مثلی آن ها برای انسان ضروری است.
یک مکانیسم ناشناخته برای برنامه‌ریزی مجدد بیان ژن در گیاهان وقتی یک سلول به سلول دیگر تمایز می‌یابد توسط دانشمندان کشف شده است. این مکانیسم در پایان میوز رخ می دهد، یعنی یک تقسیم سلولی تخصصی که برای تولید مثل جنسی لازم است و به سلول های زایا و گرده اجازه تمایز می دهد.

این فرآیند مستقیماً با تولید بذرمرتبط است و ممکن است راه های جدیدی را برای تولید محصولات پایدارتر که می توانند شرایط محیطی سخت تری را تحمل کنند، ارائه دهد. سلول‌ها ساکن نیستند و از نوعی به نوع دیگر تغییر می کنند. فعال شدن مجموعه خاصی از ژن ها بر چگونگی تخصص سلول ها در انجام وظایف خاص و زمان تقسیم یا تمایز آنها تأثیر می گذارد.

 زیست شناسان سلولی از ترکیبی از روش های علمی پیچیده برای بررسی دنیای میکرو گیاه استفاده می کنند. اکنون می‌دانیم که سلول نه تنها حاوی اندامک‌هایی است که توسط یک غشاء مشخص شده‌اند، بلکه بسیاری از فرآیندهای مولکولی درون اندامک‌های بدون غشا، انجام می‌شوند. در طول ده سال گذشته، اهمیت این بیو میعانات ها شروع به شناسایی شده است.

تیم تحقیقاتی بر این باور است که مکانیسم‌های مشابه در سایر ارگانیسم‌ها و تنظیمات سلولی از جمله تمایز سلولی یا پاسخ‌های استرسی نیز عمل می‌کنند. ما در وضعیت اضطراری آب و هوایی زندگی می کنیم. حتی اگر گیاهان می توانند در برابر انواع زیادی از تنش ها، از جمله درجه حرارت بالا و خشکی مبارزه کنند، رشد و تولید مثل آنها می تواند به شدت آسیب ببیند. این بدان معناست که ما در معرض خطر کاهش چشمگیر محصول های گیاهی هستیم  و به همین دلیل است که تحقیقات گیاهی اکنون باید یکی از اولویت‌ها باشد.

ماموریت اصلی روشن کردن فرآیندهای بیولوژیکی بنیادی است که ارتباط نزدیکی با تولید مثل گیاهان و تشکیل بذر دارند، که در بسیاری از محصولات به عملکرد تبدیل می شود.یافته های این تحقیق نشان می دهد که میعانات زیست مولکولی نقش مهمی در باروری گیاه دارند و رفتار آنها احتمالاً با استرس محیطی مرتبط است. بنابراین واضح است که کشف ما اولین گام برای توسعه راه حل های جدید است که منجر به تولید پایدار محصول در شرایط سخت تر می شود.

محققین باید شرایطی را برای تصویربرداری زنده از تقسیم میوز در داخل بساک (بخشی از پرچم که حاوی گرده است) ایجاد می کردند. این تیم از میکروسکوپ پیشرفته استفاده کرد و به یکی از دو آزمایشگاهی در جهان تبدیل شد که توانست میوز گیاه را به صورت زنده مشاهده کند. یکی دیگر از تخصص های ضروری که تیم به دست آورد، تسلط بر فناوری پروتوپلاست بود. این تحقیق بیش از هشت سال طول کشید.

این یافته‌ها اخیراً در مجله معتبر Science منتشر شده است.

 

منبع: BIOLOGY NEWWS
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا